Köper du veden så värmer du förmodligen dyrare med ved än med värmepump, men du kanske är beredd att betala för att kunna elda?
Vill du bara värma huset så billigt som möjligt är kaminläge som regel rätt överreklamerat.
OM du vet med dig att du skall elda varje dag så skulle jag inte kompromissa bort kaminfunktionen, OM nu inte värmen från kaminen sprider sig tillräckligt bra utan att värmepumpen hjälper till att sprida värmen.
Tack för svar!
Jag betalar inte för veden.
Just nu, när min pump är död eldar jag varje dag. Annars kanske jag eldar ett par ggr i veckan men det är ju såklart mindre när jag har en fungerande värmepump.
Jag har en liten julafläkt på kaminen som hoppar igång när kaminen blir varm, däremot vet jag inte hur effektiv den lilla är. Kaminen är däremot en gammal gjutjärn som blir glödhet för att sedan när jag slutat elda bli kall på 30-45min igen 🤷♀️
Dock eldar jag gärna på kvällarna och hade gillat bekvämligheten att ha automatiskt cirkulation då man kan gå lägga sig på kvällen när kaminen är varm utan att behöva slå om pumpen manuellt. Alternativt att man glömmer slå tillbaka till värmeläge..
Swedal
Toshiban ska jag kolla upp 👍 tack för input!