Hej på er!
Jag har en Daikin XRH 40 som sitter i sommarstugan i västernorrland. Den har gått på underhållsvärme 16 grader och det har funkat bra. MEN under ovädret förra veckan så fick stugan strömavbrott i 18 timmar, så tempen hann sjunka till 5 grader inne. Strömavbrottet skedde enligt Eons app kl 23.30 och kl 23 hade jag tagit en status på innetemperaturen via en ontech-enhet innan jag gick och la mig och då höll huset en temp på typ 16 grader. Det var då kring midnatt som det började blåsa ordentligt typ 25 m/sek och regnsnöa, i väderstreck rakt mot utedelen. När strömmen kom tillbaka kunde jag se via ontech-enheten att tempen inte höjdes i huset. Tyvärr har jag inte hunnit installera någon fjärrstyrning till luftvärmepumpen.
Min pappa var på väg upp till oss från södra Sverige turligt nog så han stannade till på vägen upp och kollade vad som hänt. Innedelen stod och blinkade grönt och spjällen hade stängt sig, så han stängde av den helt och satte på elpatronen istället. Utedelen var isad av hårt regn/snö och blåst, men inte som en stor klump utan mer "sprayad". Vi har ett hus för utedelen som skyddar en del.
Jag tror att orsaken att den inte startade upp igen var att det blev för kallt i huset under strömavbrottet för att pumpen skulle klara att köra igång och isa av etc. Men det kan ju vara så att stormen gjort något också.
Till min fråga:
Nu ska min pappa åka hem och tänker stanna till på nervägen och försöka starta igång pumpen igen. Jag har med hjälp av patronen höjt värmen till 20 grader. Min pappa är inte så teknisk
så jag undrar hur jag ska instruera honom att göra när han kommer dit?! Skulle ni bara prova att köra igång den igen eller skulle ni ta felkoder först? och i så fall hur får man fram felkoder på en XRH 40? Bruksanvisningen ligger i stugan så jag kan inte kolla det härifrån. Kan man se vad ev felkoder betyder i instruktionsboken?
Kan inte ta mig ner till stugan själv just nu pga en operation
Någon som har koll eller förslag?
Mvh Johan