0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Inget att oroa sig för, låt den stånka så länge den går, du har ju elpatron du kan koppla in om den stannar, och då byte ut den, detta är slitvargar.
Jo, på min 1215 från 2004 har starträknaren varvat och visar ca 23000 starter, det sker efter 65535 starter, så det är uppe i ca 88000 nu.
Intressant. När jag räknade ut 126.000 starter utgick jag ifrån att den varvat vid 99.999. Vet du om 65.535 även gäller Fighter 1210 ?
Har fått en offert nu på byte till en Nibe F1245-10kW. 94.000kr inkl arbete, material, bortforsling etc. Är det ett rimligt pris ? Funderar på att ta in åtminstone en offert till att jämföra med.
Är priset med eller utan rot-avdrag? Ingår snygg isolering av köldbärare? De rören kommer att behöva flyttas.Själv köpte jag i våras en F1225-12 kw, Samma ingick som i din offert, pris 115.000 , med rot totalt 104.000. Då kostar F1255-12 kW från leverantör ca 9.000 kr mer än F1245-10kw. Så priset är väl bra, i jämförelse med mitt. Bytet från en Fighter 1210 till en F1255 med frekvens är fantastiskt. Själv ville jag köpa en F1245, men Nibe var osäkra på mitt val. En 1245 tar ut betydligt mer energi från borran ( och mindre från elnätet) vilket leder till att du måste ha bra temperaturer på borran idag. Den frekvensdrivna håller koll och anpassar sig automatiskt till borran vid eventuellt behov.Om du är orolig för frekvens, har endast 12kW modellen extra nätstörningsfilter i form av en stor drossel. Det är mest ifrån nätet inkommande störningar som knäcker en frekvensomriktare. Har du ett stabilt nät klarar sig en frekvens bra. Frekvens gör att när hösten kommer går inte pumpen till och från, den knallar på lugnt på minfrekvens och ger ca 2kW. Nu när det är kallare, går den hela tiden, med en effektproduktion i balans. Du skall ej heller stirra dig blind på priset. Jag betalar hellre lite mer för en välrenommerad firma som har gedigen kunskap om det krånglar (inklusive elektronik)och som i mitt fall kan bolla frågor direkt till Nibes experter.