Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Svenska apotek med tillstånd
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: IVT Greenline Compact 4 - Pressostat låg  (läst 230 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Thule

• Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Värmepump eller värmepumpar?
IVT Greenline Compact 4 - Pressostat låg
« skrivet: 18 januari 2021, 10:09:25 »
Hej,

Vår familj behöver akut hjälp!

Vår IVT Greeline Compact 4 slår ifrån med Pressostat låg.

* Jag har gjort rent filtret på köldbärarsidan. Där fanns lite smuts, men långt ifrån igensatt.
* Det är samma nivå med Brine i expansionskärlet. Det är drygt hälften fullt.

Pumpen slår ifrån efter någon minut efter att driften startats.

I Manualen finns ett kort stycke om att kunna köra på enbart elpatron, men det framgår inte hur man skall bära sig åt för det. Är det någon här som kan guida hur man gör?

Finns det andra saker jag kan göra för att få igång pumpen?

Mvh Fredrik

Utloggad Carl N

• Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • Antal inlägg: 25531
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT Greenline Compact 4 - Pressostat låg
« Svar #1 skrivet: 18 januari 2021, 10:25:24 »
Gissar att cirkpumpen på kalla sidan stannat.
Prova att hjälpa igång den med följade guide (byt ut Fighter 1225 mot Greenline Compact 4 i texten).

Normalt så ska elpatron aktiveras automatiskt om timern räknat ner.
Går den inte in så kan överhettningsskyddet löst ut, det sitter säkert en knapp för detta på elpatron.
Tryck in knappen hårt med en mejsel.
« Senast ändrad: 18 januari 2021, 10:29:13 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 8654
« Svar #2 skrivet: 18 januari 2021, 10:57:08 »
Gissar också att köldbärarpumpen inte går. Startmomentet på den typ av motor som sitter i den är rätt lågt. Lite beläggningar på axeln kan göra att den inte orkar gå igång.

Om det är REGO 600 som styrsystem är inkopplingen elpatrondrift i meny 5.4 men elpatronen ska gå in automatiskt efter någon timme.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Thule

• Nybörjare
  • *
« Svar #3 skrivet: 18 januari 2021, 11:30:00 »
Hej,

Tackar för tipsen :-) - jag ska testa att vrida runt pumpmotorn. Pumpen är visuellt rätt illa åtgången (bifogar bild).

Ang. menyer, så finns det inga på min modell.

Mvh Fredrik

Utloggad Thule

• Nybörjare
  • *
« Svar #4 skrivet: 18 januari 2021, 12:02:46 »
Hej igen,

Skruven går att rotera relativt lätt.

Jag provade att slå igång VP och då är skruven fortfarande still. Skall köldbärarpumpen vara avstäng när VP inte är i drift? Jag skall prova att stoppa in mejseln den korta tid kompressorn går innan pressostaten slår ifrån.

Mvh Fredrik

Utloggad Thule

• Nybörjare
  • *
« Svar #5 skrivet: 18 januari 2021, 12:33:50 »
Hej igen,

Nu ser VP ut att fungera igen :-) :-)

Tack för hjälpen! :-)

Mvh Fredrik

Utloggad Roland

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 8654
« Svar #6 skrivet: 18 januari 2021, 12:38:18 »
Det normala är att köldbärarpumpen bara går när kompressorn går. På nyare pumpar går det att ställa köldbärarpumpen i ett läge för kontinuerlig drift, tycker det borde finnas även på en gammal pump då man brukar köra rundpumpning ett antal dagar när anläggningen tas i drift för att få bort luft i systemet. Är det möjligt att köra köldbärarpumpen i kontinuerlig drift är det vettigt att låta den gå så, det är starterna som är kritiska.

Att det gick lätt att vrida runt axeln behöver inte betyda att allt är väl. När min köldbärarpump krånglade gick det lätt att vrida axeln med en mejsel. Axeln trycktes då inåt. Problemet var att när köldbärarpumpen skulle starta försköts axeln i motsatt riktning och fastnade i rostgeggan. Jag skulle ha behövt en sugkopp av vrida runt med. Men det kan naturligtvis vara så att det har gått en säkring eller att reläet krånglar.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar

Annonser

* Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Svenska apotek med tillstånd
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?