Jag har en gammal CTC Ecoheat 7.5 som står och brummar i källaren.
Idag när jag kom hem från jobbet så ligger ett larm på: Hög temp brine.
Jag väljer att kvittera larmet och kolla aktuell driftinformation, vilken påstår att brinetemperaturen är 7/59 (in/ut). Tämligen orimligt, varför jag initialt misstänker givarfel.
Testar att köra igång brinepumpen för att omsätta lite vätska och se om temperaturen ändras. Icke. Fortfarande 7/59. Testkör shuntventilen, som till en början endast knäpper till när relät slår till, men inget händer. Bestämmer mig för att gå upp på övervåningen och söka information på nätet.
När jag kommer ned så är allt svart. Säkringarna har gått. Slår till dvärgbrytarna igen och startar bergvärmepumpen. Brinetemperaturen visar fortfarande 7/59, shunten går inte att köra och elpatronen går i högsta hugget för att hålla önskad temperatur på pannan.
Efter ett tag går kompressorn igång och hetgasen når närmare 70 grader, fortfarande ingen större skillnad i brinetemperatur, 7/60.
Testkör shunten igen: den rör sig nu, men extremt långsamt. Två minuter för att röra sig cirka 5 grader.
Typiskt att sådant här skall hända en fredag kväll, mitt i vintern, suck..
Behöver vägledning rörande saker som jag kan testa/läsa på om, så skall jag försöka göra mitt bästa i väntan på tekniker nästa vecka.
Tack på förhand,
eran allas,
Urken!