0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Kompressorns slitage; desto lägre returtemperatur desto lägre är slitaget. Så orkar den inte alls hålla temperaturen i huset faller så faller även returen, då minskar slitaget.Starter är slitsamt generellt och är möjligt att påverka i större utsträckning.
Bara för att elvärmen går till stannar inte kompressorn.
Vill man ej ha avkall på komfort, skall elvärme gå till när kompressorn är för liten. Min förra kompressor hade startat 156.000 ggr, och fungerade fortfarande felfritt, så det finns starter att ta av.
Höga hetgaser och koksad olja dödar kompressor och expansionventiler m.m. koksar igen, varför -150 i start gm? Du får ju bara en massa onödig övervärme av det, jag har laborerat och till sist insett att det är bättre låta kompressor starta fler gånger än att jobba med höga temperaturer.Hur mycket diffar din i beräkn framl och framledn vid slutet av en värmekörning?Kompressorn tar inte skada av att gå långa stunder, den har kylning av suggas så länge allt går gynnsamt.När tillsatsen ska gå in beror på hur du optimerat din anläggning, och hur väl dimensionerat allt. Min går inte in alls ens vid minus 30 grader, och den har ändå bara -120 som mest i gradminuter innen den vänder och jobbar mot noll.