Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Acktank värmd av Pellets dockad till Elpanna - hjälp mig förstÃ¥  (läst 591 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hullan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!

Ny på forumet - totalt novis men försöker lära mig och tar gladeligen mot alla information och hjälp.

Jag har förvärvat ett hus och har INTE installerat systemet själv. Jag har bara ett pussel med knapphändig information från gamla ägaren och försöker förstå hur det är kopplat och fungerar.

*Sedan tidigare i huset finns en kombinerad VVB/Elpanna AutoTerm 200 (Elektro Standard)
*Vattenburet radiatorsystem

*Senare har det installerats en vattenmantlad pelletskamin som är kopplad till en acktank med förrådsberedare(?) - av märket Strömsnäspannan

Jag försöker begripa hur detta system är kopplat... hur är det vanligast att man kopplar denna typen av uppsättning? 

Jag får varmt tappvatten på sommaren när jag INTE eldar med pelletskaminen. Dvs på sommaren kan vi diska och duscha som vanligt även om kaminen är helt av mellan maj och september. Så jag antar att AutoTermen kör på egen hand helt då.

Jag har dock för mig att värme i radiatorerna endast kan fås när jag eldar i kaminen.

Är det så att inkommande kallvatten först går in i acktanken där det värms upp av pelletskaminen och flödar vidare till kallvatteningången på elpannan - där elpannan bara understödsvärmer det redan varma vattnet eller inte värmer det alls? medans på sommaren får då elpannan köra på när det verkligen är kallvatten som kommer in i den ???

det jag inte får ihop är då radiatorkretsen... cirkulationspumpen till radiatorkretsen sitter ju i elpannan.

kommer varmvattnet in från acktanken och hamnar i en "egen" krets för radiatorerna? dvs om jag inte eldar i kaminen blir det bara kallvatten till radiatorerna? varför kan inte elpannan värma även radiatorerna om jag inte skulle orka elda (resa eller annat)

Många frågetecken :)
tacksam för all hjälp

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Det vanliga är nog att förrådsberedaren "förvärmer" varmvattnet som sedan går vidare till elpannan, det borde vara samma sak med acktanken som värms av pelletskaminen, att det går vidare till elpannan, men det vet jag inte säkert.

Hittade en manual på en gammal Autoterm, vet inte om det är samma som till din, men man brukar ansluta värmepumpar och kaminer på liknande sätt, det kanske kan hjälpa dig.
Att följa rören och göra en egen skiss är ju annars ett bra sätt att få hjälp av oss.
Klicka på bilden för att förstora.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad hullan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
tack - ska kolla på bilden.

jag fattar inte riktigt vad förrådsberedare är? är det en egen enhet inuti acktanken? vad är skillnaden på acktank och förrådsberedare?

fram till på acktanken finns finns två rör (varm/kall) som är kopplade till min pelletskamin. Uppe på acktanken finns också varm och kall in och ut som går genom väggen in till tvättstugan där elpannan står.

eftersom de går genom väggen har jag lite svårt att följa rören exakt.

men hur flödar radiatorvattnet mellan elpannan och acktanken? hur blir det en egen slinga så att inte radiatorvattnet blandas med tappvattnet?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Förrådsberedare = tappvarmvattenberedare inuti acktanken.
På schemat ser du hur det är kopplat för att vattnet inte skall blandas i pannan, du har din acktank, men jag gissar att du bara skall se den som en "bula" på röret mellan värmepump och elpanna i schemat.
För att följa rören fÃ¥r du kanske kämpa lite, men det kan väl knappast vara omöjligt.  ;)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 655
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!