Hej,
Bor i ett 1,5 pl hus med oinredd ovanvåning. Spånar på att inreda ovanvåningen som i dagsläget bara är råvind. I samband med detta behöver jag då såklart även se över värmesystemet. Jag kommer såklart ta hjälp att dimensionera allt, men det är roligt att spåna lite själv först.
Förutsättningar är enligt följande.
Huset byggt 2009-2010. Bottenvåningen är 160 kvm + 40 kvm garage som är ihopabyggt med huset. Uppvärmning av både bostadsyta och garage genom golvvärme. Frånluftsvärmepump Nibe Fighther 360P.
Tillkommande yta på ovanvåningen blir cirka 80 kvm.
Det finns fördragna kopparrör i plattan för LVVP, tror de var runt 27-28 mm. Längd 5-6.
Kapaciteten på nuvarande FLVP är redan nådd så att bygga på den går inte, dessutom börjar den komma till åren så när planerna för ovanvåning är klar är det kanske ändå dags att byta denna.
Då det blir väldigt varmt på sommaren behövs även kyla ovanvåningen.
Jag har kikat lite löst på Nibe VVM S325 + lämplig utedel. Till den dockar man då S135 som tar hand om ventilationen. Kruxet kommer till kylan, om jag läst mig till rätt behöver jag då ett volymkärl till kyla. Stämmer det?
Det verkar dessutom inte som man kan köra S135 och kyla samtidigt. Blottar min okunskap, men det kanske inte ens är tekniskt möjligt.
Ett annat alternativ att köra kyla är en vanlig split, kanske tom blir billigare.
Har även VVC idag, men det skall väl inte vara några problem att få in även i framtiden?
Finns det fler som har lösningar för konvertering från FLVP dvs kan ta hand om vent?
Vilken effekt bör jag titta på givet ovanstående förutsättning, mellan tummen och pekfingret? Huset ligger utanför Malmö.
TACK!