Vår nuvarande LLVP har ett trasigt lager i innedelen så den låter riktigt illa och bedömningen jag fick var att den inte går att laga (en panasonic cs-he9dke från 2005).
Den fungerar så tillvida att den genererar en del värme och kyla men inte i närheten vad jag vill ha, vi kör ett par konvektorelement och ett par oljeelement just nu för att hålla en hyfsad standard på värmen.
Nuvarande pumpen inte alls är tillfredsställande heller.
Värmen kommer inte ned i källaren och stora delar av huset är kallt, det är typ köket som får värme.
Kylan fungerade till viss del under sommaren men det kändes som att det mesta föll ned i källaren som redan var sval.
Jag har hört mig för om offerter där jag i princip står mellan Mitsubishi Hero 2.0 LN35 och Panasonic Panasonic HZ35WKE,
men det slog mig att man kanske skulle kolla på multisplit (typ Mitsubishi MXZ Duo) så att man kan vara säker på att få ett bättre klimat i källaren.
Huset är på 80+85 kvm och från 1976.
Så mina frågor för nu är:
1. Kan man trycka tillräckligt med värme för åtminstone plan 1 med Hero/Panasonicen?
2. Vilken av de två borde jag gå på om jag bara går på en LLVP, eller har ni kanske något annat bättre förslag?
3. Kan man trycka värmen så pass att det blir bra i källaren/gillestugan med heron, tänker främst på double flap-funktionen?
4. Placeringen av nuvarande innedel är i mellanplanet så typ golvnivå plan 1, bör man tänka om med innedelens placering?
5. Är det värt de extra 8000kr det skulle kosta för en multisplit eller är det bortkastade pengar och bättre att satsa på två separata pumpar?
6. De flesta innedelar verkar ha luftrening är det bara en gimmick eller är det vettig luftrening?
Förklaring ritning.
Planritningen är inte helt korrekt uppmätt men jag gjorde en snabbskiss.
På övre planet så är det halvvägg från trappen mot vardagsrummet och det är spjälor från hallen mot trappen, tanken är att öppna upp halvväggen och sätta spjälor så man får bättre spridning.
På nedre plan är det spjälor i trappen hela vägen.