Hej,
Ny på forumet här, har läst runt en del och imponeras över vilken kunskap det finns här!
Hoppas någon kan komma med tips hur jag ska komma vidare i mitt lilla problem.
Köpte hus i somras i sthlms trakten med bergvärme. Tidigare ägare var väl inte så insatta så mina frågor kring bergvärmen lämnade jag till att 'huset har ju stått och gått länge med BV' och att jag får lista ut resten sen. Och nu är jag där.
Jag vet nämligen inte vad det är för borrhål eller djup jag har. Det verkar ju funka så det är ju bra, men inom några år behöver jag byta bergvärmepump och då känns det som att man behöver veta. Såhär i januari ligger KBin på ca 1 grad med vissa dippar till 0,6. Har dock inte varit så kallt ännu. Jag har kollat på SGU men finns inget där. Finns inga skyltar eller märkningar på huset.
Det finns i huspärmen en dimensionering från IVT gjord av Ingemar Falk 1991. Dimensioneringen pekade på 170 m borrhålsdjup.
Sedan finns två (?) igångkörningsprotokoll från IVT, båda gjorda i juni 1991 men med 9 dagara emellan.
I det ena protokollet:
1991-06-19
IVT 7015 - 150218
Slanglängd: 2 x 260 = 520 m + 4m.
Glykolfyllning: 156l
Jordslang eller temp in: 6 grader
brunnsledning temp ut: 3 grader
Brunnsdjup: 2 x 130 m
I det andra protokollet:
1991-06-10
IVT 7015 - 150217
Slanglängd: 2 x 290 = 580 m + 5m.
Glykolfyllning: 174l
Jordslang eller temp in: 6,2 grader
brunnsledning temp ut: 3,1 grader
Brunnsdjup: 2 x 145 m
??
Finns bevisligen en brunn på tomten 4m från husväg, Bara två ledningar in/ut från huset. Så två brunnar är det ju inte.
Knappast jordvärme och tomten är ändå för liten för det.
Sedan 1991 finns endast papper på köp av ny bergvärmepump, IVT Greenline HT + C11, 2009. Ingen dimensionering eller annat, bara installation och försäkring.
Står ju glykol i protokollen men i pumprummet står en dunk isopropanol så antingen har man väl bytt eller så har man kanske borrat ny brunn? Men isåfall undrar man varför det inte finns papper eller med i SGUs karta.
Vad tror ni om detta och hur borde man gå vidare? Är lite orolig att bara ha 130 m djup..
Mvh