Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ecodan gÃ¥r över pÃ¥ elpatron  (läst 2935 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roadrunner

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Ecodan går över på elpatron
« skrivet: 03 januari 2021, 20:26:06 »
Hej.
Jag har en Ecodan, med Borötank och RP60 ytterdel från ca 2007-2008. Jag köpte den begagnad för 3-4 år sedan, och den flyttades och installerades i vårat hus.
Ända sedan vi fick igång den, så har den haft en konstig egenhet, sommar som vinter. Den kan fungera och gå i kanske 2-3 månader utan problem, för att sedan stänga av utedelen och börja köra elpatron istället. Inga varningar eller felkoder finns. Om jag stänger av den och bryter strömmen så startar den utedelen igen, och går några månader igen. Det har inte med utetempen att göra, då det även kan hända sommartid.
Det ser nästan ut som om styrningen i tanken gör detta, den verkar inte vilja begära värme från utedelen, utan från elpatron istället.

Är det något som är vanligt på dessa? Eller vad kan felet vara?

Silen på returvattnet rengör jag med jämna mellanrum, och cirkulationspumpen är ny.

Värme verkar den ge bra, inga problem att ladda varmvatten.

Och det blir ett jämnt frostlager på utedelen vid kallt väder.
Avfrostning verkar fungera som den ska.

Några idéer?

Mvh Dennis

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4749
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecodan går över på elpatron
« Svar #1 skrivet: 03 januari 2021, 20:56:14 »
Har du märkt nÃ¥got om att utedelen stänger av och patron gÃ¥r till. kanske att systemet vill göra VV och dÃ¥ blir returen till VP kanske för hög och löser. Att dÃ¥ släcka allt nollställer VP. Kan inte Ecodans inställningar, men prova att ställa ner lite pÃ¥ VV-tempen 

Utloggad Roadrunner

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ecodan går över på elpatron
« Svar #2 skrivet: 03 januari 2021, 21:12:10 »
Nä har nog inte med det att göra.
Har 50 grader som max på varmvatten, och det värmer den utan problem ner till - 10 utetemp.
Det går över helt till elpatron, även för husvärme. Provade att låta den vara en gång, två dygn senare gick den fortfarande enbart på elpatron.

/Dennis

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3623
  • Karma +3/-0
SV: Ecodan går över på elpatron
« Svar #3 skrivet: 03 januari 2021, 22:01:02 »
Har du undersökt om det går få i nyare mjukvara i en sån pump och innedel?
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4749
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecodan går över på elpatron
« Svar #4 skrivet: 03 januari 2021, 22:07:42 »
Givarfel ? så den tror att inte kompressorn orkar med, då kan det bli att patron går in och stannar på.

Utloggad Roadrunner

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ecodan går över på elpatron
« Svar #5 skrivet: 04 januari 2021, 06:00:47 »
Det skulle ju kunna vara en möjlighet, både med programvara och ev givarfel. Men inget jag undersökt. Får göra det.

Givare är ju inte mycket man ser i displayen.
Bara utetemp och returtemp. Och dom ser normala ut, även när den går över på enbart elpatron.
Men det finns ju naturligtvis fler givare.
Utedelen ser man ju inte nåt om i displayen, endast vilken effekt som begärs, och ev felkoder.

Hur funkar det med felsökning och ev uppdatering av programvara? Kopplar man i dator i en sånhär pump?

Jag kan ju ringa till min lokala leverantör, som servar mina andra pumpar, tror dom har Mitsubishi med.

Men den börjar ju bli lite till åren, så man vet ju aldrig hur mycket dom kan göra med denna.

Mvh Dennis

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!