Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: IVT 490 "motorskydd uppstart"  (läst 2156 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad -PC-

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
IVT 490 "motorskydd uppstart"
« skrivet: 02 januari 2021, 21:29:47 »
Hej!

Kompisen har en IVT 490 som larmar "motorskydd uppstart".
Läst en massa om detta, skruvade isär och såg att ett relä på vad jag tror är kraftkortet har gått hädan.
Banorna och stiften på reläet har smält.
Är det till kompressorn?

Kan det bli så om reläet dör?
Eller är det något som blivit kortis någon annanstans?

Är det någon som varit med om detta?

Edit:
Har provkört kompressorn, den funkar när jag provade den direkt på 230 V. Drar 3,5 A.
« Senast ändrad: 02 januari 2021, 22:10:20 av -PC- »

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4749
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT 490
« Svar #1 skrivet: 02 januari 2021, 21:53:08 »
Något har dragit mycket ström och relät i kontakterna blivit brända, med på följd att värmen gått ner till folien, prov med att byta relät
ca 50 kr och bygla trasig folie med lite koppartråd. Reläer av den storleken med brända kontakter rätt vanligt. Kanske du kan starta kompressorn utan relä och provköra.

Utloggad -PC-

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT 490 "motorskydd uppstart"
« Svar #2 skrivet: 02 januari 2021, 22:13:10 »
Ja, precis.

Får prova att byta relä och trixa till det.
Det är ju billigare än ett nytt kort om det funkar 😺

Utloggad -PC-

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT 490 "motorskydd uppstart"
« Svar #3 skrivet: 03 januari 2021, 02:21:37 »
Kikade lite på detta, det verkar som att reläna på kortet styr elpatronen.

Jag hittade en omkopplingsinstruktion för matningen till kompressor och fläkttrafo.
Då kan man ju koppla efter det, och låta kortet vara så länge, har tagit bort relät och gjort rent lite.
Pumpen har ju funkat på enbart elvärme hittils, så kanske inte är hela världen om ett steg är dött.
Ska mäta hur mycket effekt den tar sen när pannan ska värma på.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1861
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: IVT 490 "motorskydd uppstart"
« Svar #4 skrivet: 03 januari 2021, 07:18:49 »
Citera
Kikade lite på detta, det verkar som att reläna på kortet styr elpatronen.

I så fall, kanske kortis i kontaktor/elpatron?
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Larsmaja

  • Lär mig något nytt varje dag. Absolut inte
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lund Södra Sandby
  • Antal inlägg: 565
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT490
SV: IVT 490 "motorskydd uppstart"
« Svar #5 skrivet: 03 januari 2021, 10:46:21 »
Reläerna som sitter till vänster nere på kraftkortet är för el-tillskottet under dessa sitter även en triac (Halvledare) också för el-tillskottet.
Det är en svagkonstruktion från början i dess lödningspunkter som gör att det brister i lödningspunkterna som resulterar i värmeutveckling och så småningom brinner ledningsbanorna av som man kan se på bilden du lagt upp.
Ett relä är bara en del av el-tillskottet så därav märker man kanske inte det till en början.
Så det blir till att byta hela kraftkortet om man inte vill försöka reparera ledningsbanorna också.
Nyare kraftkort är bättre konstruktion (tillverkaren har lärt av sina misstag).
Jag brukar kalla det för ett "Klenkort" inte kraftkort.
Kompressorn startas inte av kraftkortet utan av ett relä som sitter på ”fläktkortet” som sitter uppe till höger i kompressorutrymmet.

Felet ”Motorskydd uppstart” skapas inte av något mekaniskt motorskydd (Mer än vad som framgår av bilagan -PC- hänvisa till), det skapas av mjukvaran då tex. GT6 tempen inte stiger som förväntat vid start av kompressorn. Så kolla upp temperatur värden från GT6 det kanske kan ge en förklaring ”Motorskydduppstart”. Även denna givare av tidigare konstruktion var en svaghet då den inte tålde den höga temperaturen och så småningom visade fel mätvärden.

« Senast ändrad: 03 januari 2021, 11:36:30 av Larsmaja »
IVT490 år 2003 132 m2
2019 2700kWh/år drivenergi.
Kompletterad 20190101 med LVVP INVEST LVE 09 drivenergi 358kWh/år
Braskamin 0 m2 ved/år.
6 m2 Vakuumrör solfångare, 9,47 kWp solceller.
750l ackumulatortank
År 2004 ca 17000kWh
Nu import netto c a. -600 kWh/år 2 personer, ort Lund.
Ink. Elbil BMW i3
Byter bara ut "konstaterade defekta" komponenter.

Utloggad -PC-

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT 490 "motorskydd uppstart"
« Svar #6 skrivet: 03 januari 2021, 21:36:06 »
Tack för hjälpen!

Tog bort reläet och gjorde rent. Lödde dit en kabel från framsidan till baksidan istället för den trasiga banan.

Nu har den gått över 6 timmar utan problem.
Nu kör den enbart på kompressorn, elvärmen har slagit av nu när den kommit upp i temp.
Den larmade en gång direkt i början, men det var ju normalt när man startade när den var lite kall så GT6 inte steg ordentligt. Sedan inga larm alls!

Blev något billigare än vad serviceteknikern gav som förslag,  10000 kr för kompressorn och 15000-20000 kr för bytet, som han trodde det var.

Om nissen lossat 4 skruv och lyft på locket hade han sett direkt att det var kortet, svartbränt på locket.

Mysko att han inte kollade det, då det uppenbarligen är ett tämligen vanligt fel. Väldigt lättkollat också.
Ny på jobbet kanske.
« Senast ändrad: 03 januari 2021, 22:19:41 av -PC- »

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1861
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: IVT 490 "motorskydd uppstart"
« Svar #7 skrivet: 04 januari 2021, 09:38:24 »
Man skulle väl bli mörkrädd om man sammanställde summorna som folk kanske fått betala i onödan pga felaktiga servicebeslut (gäller inte bara värmepumpar...)
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad -PC-

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT 490 "motorskydd uppstart"
« Svar #8 skrivet: 04 januari 2021, 14:52:18 »
En till fråga  ::)

Nu har den brummat på fint, dock kom larmet "LP", pressostat låg i förmiddags. Återställde och nu har den gått bra i några timmar hittils.

Gjorde rent filtret, var inte så väldigt smutsigt.
Är den känslig på filtermotståndet?

Eller var det en tillfällig sinnesförvirring  :)

Hittade inga värden på vad trycken ska vara i köldmediekretsen, men lågtryck är 2,5 bar och högtryck 10 bar. Kan de vara vettiga?
Svårt annars att veta om det är dåligt med R134A.

Ska motionera lite elanslutningar innan jag skruvar ihop den.
Sen får vi se om det återkommer  :)

Utloggad Larsmaja

  • Lär mig något nytt varje dag. Absolut inte
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lund Södra Sandby
  • Antal inlägg: 565
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT490
SV: IVT 490 "motorskydd uppstart"
« Svar #9 skrivet: 06 januari 2021, 16:04:13 »
Du har klart för dig vad du sysslar med ” -PC- ”. Jag kollade nu på den andra bilden du lagt upp där ser man att ledningsbanan som är ”Nolla” är också avbränd, den matar den sex poliga kontakten ovan för, den är nollan till kompressorn via fläktkortet. Så där är förklaringen till ”Motorskydd uppstart”, kompressorn startar klart inte och då stiger inte GT6 som förväntat.
« Senast ändrad: 06 januari 2021, 16:05:59 av Larsmaja »
IVT490 år 2003 132 m2
2019 2700kWh/år drivenergi.
Kompletterad 20190101 med LVVP INVEST LVE 09 drivenergi 358kWh/år
Braskamin 0 m2 ved/år.
6 m2 Vakuumrör solfångare, 9,47 kWp solceller.
750l ackumulatortank
År 2004 ca 17000kWh
Nu import netto c a. -600 kWh/år 2 personer, ort Lund.
Ink. Elbil BMW i3
Byter bara ut "konstaterade defekta" komponenter.

Utloggad -PC-

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT 490 "motorskydd uppstart"
« Svar #10 skrivet: 08 januari 2021, 02:45:01 »
Ja, precis. Det var den jag "lagade" med en kabel.
GT6 stiger bra fort, den ska stiga minst 5 grader på 2 minuter om jag minns rätt. Den steg de 5 graderna på ca 15 sek (gissningsvis).
Sedan låg den på runt 55 grader när den gått ett tag.

Som sagt mycket att sätta sig in i, har aldrig varit i närheten av insidan på en värmepump tidigare  :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!