Hej, jag är helt ny i detta forum, men hoppas få hjälp och förslag nu när det är dags att byta värmepump.
Lite bakgrundsinfo:
Bor i 1,5-plans trävilla byggd 1934 i Stockholm. 160kvm BOA, 35kvm källare. Mekanisk frånluft. Tilläggsisolerad 1994, energiglas 2017. Golvvärme på entreplan, gamla original gjutjärnselement på övervåning. Jag har en komplett uppvärmning med Euronom:
-Exoair Polaris 10
-Exotank 500 BXU med solslingor och 2 st 6kW elpatron
-Exotrol styrenhet
-ExoSol med 2st OPC15.
Hela systemet är sammankopplad med en gammal vedpanna (men har aldrig använts och den vill jag ta bort)
Allt är installerat 2006 och jag är väldigt nöjd med det, men vad jag hört är livslängden på VP/kompressor ca 15år så jag tror det börjar bli dags att byta värmepumpen.
Hur skulle ni göra i mitt ställe? Byta till en ny Euronom VP för att den passar till övriga systemet? Går det att välja ett annat märke på VP och få det att passa in i mitt övriga system? Eller ska jag byta ut hela systemet för att de andra delarna inte har så mycket längre livslängd än VP? Har det någon betydelse för mig som kund att Euronom gått i konkurs 2016 och tagits över av annat bolag?
Tacksam för svar!