0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
En fördel för dig kan vara när energiförbrukningen ligger under 4 kW så kommer den köra som en on/off. Verkningsgraden är sämre på låga hastigheter, så man kan med tank experimentera att höja lägsta tillåtna frekvens, så den kör on/off med högre verkningsgrad istället...
Jag tror du gör fel. Installera en större arbetstank cirka 500 liter så att du kan köra ett högre flöde till dina element än vad VP vill göra.
Tack för din kommentar. Jag förstår att acktank är nödvändigt för dig med tilläggsvärme från solvärme & vedspis, men jag förstår inte när det är en fördel för mig?Men din ide med kraftigare cirkulationspump är kanske smart om det visar sig att jag har för små och få radiatorer för att de skal klara uppvärmning med lägre framledningstemperatur. Men då skulle det kanske räcka med att bara smacka på en starkare cirkulationspump?Acktanken ger väl bara en större tröghet i värmesystemet?
Men den är lika nödvändig för dej eftersom du då kan köra ett större flöde i radiatorkretsen medan VP kör sitt nominella till tanken.