Hej,
Ny här på forumet efter att jag försökt med lite felsökning på en luftvärmepump igår. Ser att det finns experter här, så man kanske kan lära sig något!
Felbeskrivning: Värmer dåligt eller inte alls, var 15 grader i utrymmet på morgonen när börvärde stått på 20 över natten. Har tidigare gått bra i alla år sedan den installerades (2012?). Röd lampa blinkar på innerdelen efter ett tag (gissningsvis felkod, se video).
Vid felsökning i värmeläge kunde konstateras att hp-ledning från kompressor blir varm, över 50 grader. Rör som leder till innerdelen värmdes även det (grova) upp långsamt. Ingen påtaglig värme kunde kännas av i utblåsningsluften inne. Detta med BV satt på 32. Fläkten i innerdelen ville gå på lågfart, trots att fjärrkontrollen ställdes på högfart flertalet gånger.
I kylläge bildades frost på ett av rören till förångaren inne, men bara en kort stund (ca 1-2minuter) för att sedan tina. lite lätt dagg, sedan frosta på i ytterligare någon enstaka minut. Jag uppfattade detta som märkligt att den inte ville kyla kontinuerligt då ärvärdet i rummet var ~25 och BV 18. Dock varvade fläkten i innedelen upp i detta läge.
Blinksekvensen i utedelens röda LED var regelbunden en blinkning / sekund (tolkar jag som normal).
Ingen blinkning uppfattades vid innerdelen, enbart fast rött sken. Vid tryck på AUX-knappen svarade innedelen med regelbundet rött blink. Jag kan inte känna igen det som någon felkod.
Denna film är tagen vid innedelen vid tryck på AUX-knappen:
Några idéer vad som kan vara fel?
Mvh och tack på förhand!
/Daniel