Hej,
Är inte helt lätt för en nybörjare att reda ut alla siffror så hoppas på lite vägledning från mer insatta personer på forumet.
Ursäkta alla siffror men svårt att komma ifrån om man ska jämföra.
Sitter med en Mitsubishi FD25VA från 2012 som börjar ge dåligt med värme, framför allt när temperaturen går under 0 grader. Jag står inför valet att provtrycka och eventuellt fylla på med gas (kostnad runt 3-4000 kr?) eller köpa en ny pump. Har tittat på antingen Hero LN25/35VG 2.0 eller Panasonics HZ25. Bor i 1.5 plans villa på 157 m2, pumpen sitter/kommer sitta vid trappen och det har funkat bra att värma båda våningar hittills (när den väl ger värme). Bor i skåne så det blir oftast inte särksilt kallt, lägsta temperatur de senaste tre åren är -8C och normalt ligger det kring -3 till +5.
Mina slutsatser/antaganden så långt: Hero 25/35 ger något lägre effekt än panasonic HZ25, max 6.3/6.6 vs 7.3kW och vid -15C (inte hittat siffra för Mitsubishi vid -7C) 3.2/4.0 vs 4.7kW. Scoop verkar vara jämnbördigt, lite drygt 5.
Ner till -7C verkar det ingen anledning att gå upp till HZ35 för Panasonic, skillnaden är väldigt liten (0.05 kW och Cop samma). Så långt lutar jag något åt Panasonic HZ25. Både wke (nya) och UKE (utgående) säljs nu med en prisskillnad på drygt 2000kr till UKEs fördel, vad skiljer modellerna? Prestandamässigt tycks skillnaden vara liten och funktionerna desamma (wifi, luftrening nanoe etc), bör slutsatsen bli att jag ska köpa HZ25UKE?