0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej forumet! Jag har nu kört min FLVP i ett drygt år och undrar om det finns något jag kan skruva på för att få bättre effektivitet? Jag tycker att förbrukningen på elpatronen är hög, den går in redan tidigt på hösten och jag ser ingen direkt skillnad på totalförbrukningen jämfört med vår tidigare Nibe 360P. Boschen går dock klart tystare.Jag har försökt förstå manualen, men jag saknar hur enkelt det var att förstå hur man justerar värmekurvan på vår gamla Nibe... Svårt att se vilka justeringar man ska göra för att optimera sitt system.Jag har läst mycket om skillnaden mellan temp på framledning och retur. Att man bör ligga kring 7 grader för att pumpen ska jobba optimalt. Jag ligger vanligtvis mellan 1-2 grader. Ibland upp emot 4, men har inte sett större skillnad än så ännu. Tidigare under hösten har jag testat på ”SmartGrid” funktionen. Det fungerade inte alls bra. Temperaturen inomhus sjunker markant under dagen, det blir svinkallt på kvällen och sen en himla massa tillskott under natten utan att temperaturen hinner upp igen. Hade önskat att det gick att få mer kontroll över denna funktionaliteten. Jag vill installera en LLVP som komplement och har startat en tråd om detta – där finns lite mer information om huset och installationen ->https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=73448.0Vilka inställningar bör jag göra på FLVP då LLVP är installerad? Dra ner, alt spärra elpatronen vill jag förstås. Kan man låta elpatronen vara fortsatt aktiv endast för tappvarmvatten kanske? Bifogar ett helt gäng bilder från styrenheten, inställningar och övervakningsvärden. Bilderna är tagna vid en utetemp på ca 7 grader, kompressor aktiv för värme, ingen elpatron igång.
Hej Kingwood mmHur går det med din Compress 3000? Har du mörkt något skillnad efter ändring av Tempdiff TC0/TC3 värme till 5? Har du optimerat ditt system på annat sätt? Hade varit guld värt att få din input samt flera optimering tips eller uppdaterade bilder då jag har en kompress 3800 som går väldigt ofta på elpatron och har hög förbrukning jmft med min fd nibe 310.tack på förhand
Har du blivit klokare på din 3800? Har samma...
Bump!Har ni blivit något klokare? Har en 3800 också som köttar patron väldigt mycket. All input av intresse.