0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Mmm, jag är ingen expert, men det finns nog en både i utedel och innedel, inbakade på kretskorten, så det är inge lösa moduler som du kan använda till nåt annat som jag förstått i alla fall.Varför frågar du?
Den kraftiga frekvensomvandlaren (till kompressordriften) sitter i ute-delen och högfrekvent ljud från den bör inte nå in. Om ljudet kommer från den och når in ändå, så måste det vara betydligt mer påtagligt oljud utomhus.Osäker på om fläktstyrningen i innerdelen också har en frekvensomvandlare, men om den mot förmodan är källan till det högfrekventa oljudet så skall ljudets frekvens ändras med fläkthastigheten.
Frekvensen ändras med fläkthastigheten, den blir starkare med hög fläkthastighet och lägre med låg MEN ljudet försvinner aldrig, det är det som blir ett störande missljud.Om jag lyssnar i väggen där rören går kan jag höra samma ljud ute, i väggen och det som inne men vet inte om det betyder att ljudet kommer från ute delen.Ibland fungerar inte fläkthastigheterna utan låg, medel och hög fläktar lika mycket.