Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Var sitter frekvensomvandlare pÃ¥ en luft/luft  (läst 1241 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Stadda

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Var sitter frekvensomvandlare på en luft/luft
« skrivet: 22 december 2020, 01:52:38 »
Finns det en frekvensomvandlare i utedelen och inne delen på en Nordic Inverter från IVT?


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 35037
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Var sitter frekvensomvandlare på en luft/luft
« Svar #1 skrivet: 22 december 2020, 07:59:52 »
Mmm, jag är ingen expert, men det finns nog en både i utedel och innedel, inbakade på kretskorten, så det är inge lösa moduler som du kan använda till nåt annat som jag förstått i alla fall.
Varför frågar du?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Stadda

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Var sitter frekvensomvandlare på en luft/luft
« Svar #2 skrivet: 22 december 2020, 22:12:20 »
Mmm, jag är ingen expert, men det finns nog en både i utedel och innedel, inbakade på kretskorten, så det är inge lösa moduler som du kan använda till nåt annat som jag förstått i alla fall.
Varför frågar du?

Tack för ditt svar.

Jag frågar för det kommer ett högfrekvent ljud från min inne del som troligtvis kommer från frekvensomvandlaren ute eller inne beroende på var frekvensomvandlaren sitter på min modell IVT 12 PHR-N sitter.



Utloggad Perfa76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
SV: Var sitter frekvensomvandlare på en luft/luft
« Svar #3 skrivet: 22 december 2020, 23:23:16 »
Den kraftiga frekvensomvandlaren (till kompressordriften) sitter i ute-delen och högfrekvent ljud från den bör inte nå in. Om ljudet kommer från den och når in ändå, så måste det vara betydligt mer påtagligt oljud utomhus.

Osäker på om fläktstyrningen i innerdelen också har en frekvensomvandlare, men om den mot förmodan är källan till det högfrekventa oljudet så skall ljudets frekvens ändras med fläkthastigheten.

Utloggad Stadda

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Var sitter frekvensomvandlare på en luft/luft
« Svar #4 skrivet: 28 december 2020, 18:34:21 »
Den kraftiga frekvensomvandlaren (till kompressordriften) sitter i ute-delen och högfrekvent ljud från den bör inte nå in. Om ljudet kommer från den och når in ändå, så måste det vara betydligt mer påtagligt oljud utomhus.

Osäker på om fläktstyrningen i innerdelen också har en frekvensomvandlare, men om den mot förmodan är källan till det högfrekventa oljudet så skall ljudets frekvens ändras med fläkthastigheten.

Frekvensen ändras med fläkthastigheten, den blir starkare med hög fläkthastighet och lägre med låg MEN ljudet försvinner aldrig, det är det som blir ett störande missljud.

Om jag lyssnar i väggen där rören går kan jag höra samma ljud ute, i väggen och det som inne men vet inte om det betyder att ljudet kommer från ute delen.

Ibland fungerar inte fläkthastigheterna utan låg, medel och hög fläktar lika mycket.

Vad tänker du om detta?

Tacksam för svar.


Utloggad Perfa76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
SV: Var sitter frekvensomvandlare på en luft/luft
« Svar #5 skrivet: 28 december 2020, 23:08:05 »
Frekvensen ändras med fläkthastigheten, den blir starkare med hög fläkthastighet och lägre med låg MEN ljudet försvinner aldrig, det är det som blir ett störande missljud.

Om jag lyssnar i väggen där rören går kan jag höra samma ljud ute, i väggen och det som inne men vet inte om det betyder att ljudet kommer från ute delen.

Ibland fungerar inte fläkthastigheterna utan låg, medel och hög fläktar lika mycket.
Det framstår som att ljudet kommer från innerdelen om ljudets frekvens ändras med fläkthastigheten i innerdelen.
Elektroniken som styr fläkten i innerdelen, den sitter i innerdelen.

Om effektbehovet är lågt så skulle jag tro att du bara kommer erhålla låg fläkthastighet... Om det är det du menar med att fläkthastigheterna inte fungerar?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 401
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!