Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/vatten
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt Luft/vatten
»
Nibe
(Moderatorer:
Bertil
,
Lmf
) »
Ämne:
VVM500, med vedpanna problem med framledningstemp
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: VVM500, med vedpanna problem med framledningstemp (läst 1056 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Sundborger
Nybörjare
Antal inlägg: 3
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
Sundborger
«
skrivet:
20 december 2020, 15:47:10 »
Citera
Hej på er!
Det är första gången jag skriver i detta forum.
Jag har ett bekymmer med framledningstemperaturen som jag inte riktigt kan sätta fingret på vad som är fel.
Detta uppstår endast när jag eldat i vedpannan.
Det här är min anläggning kortfattad.
VVM500 inne, F2300 ute. Dockat ECS 41 (GV-shunt) som Tillbehör 1. Dockat DEH500 för vedpanna som tillbehör 2.
Systemet står i AUTO-läge på kurva 8 utan förskjutning. Bor i Norrtälje.
Problemet:
När jag eldar i vedpannan och den överstiger 55C (BT52) så börjar pumpen för DEH500 att pumpa in värme från extern tillsatas till VVM500, precis som den ska. Allt frid och fröjd.
Efter ca 12 timmar då vedpannan normalt understiger 55C och punmpen på DEH 500 stannar så vill inte framledningstemperaturen för klimatsystem 1 och 2 i VVM500 hänga med.
I menyn står det Beräk. fram-temp 32C för system 1 och system 2.
Men det går bara ut ca 20C under ett par timmar och innetempen sjunker till ca 1,5 grad under börvärdet.
Detta har inte hänt innan jag installerade ECS 41 för ca 1,5 år sedan, då var det aldrig något svaj på fram-temp.
Det är som att intern shuntning i VVM och extern shunt för golvvärme får spunk eller liksom har stannat av.
För bör-värdet är 32C men är-värdet bara 20C, för båda systemen under ett par timmar.
Det hade känts bättre om det bara var för klimatsystem 2, golvvärmen fär där har jag en extern ESBE-shunt kopplad till NIBE-tillbehöskort.
Allt köpt från NIBE, allt installerat av mig själv. Jag är behörig VVS-installatör.
MEN jag förstår mig inte alltid på NIBE´s mjukvaroinställningar.
Någon som har något tips på vilken inställning som jag gjort fel?
Väldigt tacksam för hjälp då detta irriterar mig ordentligt.
Loggat
Krtek
Expert på värmepump
Stad/land: Pargas, Åboland / SV Finland
Antal inlägg: 324
Karma +0/-0
Kön:
Hobbyinstallatör m f-gas cert o elcert
Krtek
SV: VVM500, med vedpanna problem med framledningstemp
«
Svar #1 skrivet:
20 december 2020, 17:41:31 »
Citera
Nu vet jag inte säkert om jag förstod helt rätt men låter som gradminuterna skulle bli så höga då du eldar med ved att det tar för länge för dem att falla så mycket så pumpen sparkar igång och börjar producera värme.
Dock är det ju konstigt att det här uppstod efter installation av GV shunt.
Hurdana gradminutinställningar har du? Dom går väl upp till 100 minuter + om man eldar på och tar förstås lite tid innan dom kommer ner igen till startnivån (var den nu sen finns?).
Loggat
EG hus 275m2 byggår -79 Åbolands skärgård, Finland
Nibe F2120-16 SMO40
Austria Email PZR800 energiberedare
LLVP C&H Panel CH-S09FVX (övre våningen)+ AirPatrol WiFi
LLVP Nordcel NC16-35G10L (Gree U-Crown, mellanvåningen)
Jäspi Eco Lux 30 oljepanna och Multiheater Eco 18 FVLP för golv och vattenförvärmning
Jäspi VLK 100 3kW varmvattenberedare
Uunisepät magasinerande spis
Vexve AM 40 Shuntstyrning (Pack A&B m trådlös innegivare) för radiatorerna.
Logger 3030 Pro
Tidigare ägare använde 3000L olja samt 9000kW el per år
aktuella värden på:
http://e-logger.se/pub?Kurckasstigen&p=1
Sundborger
Nybörjare
Karma +0/-0
Sundborger
«
Svar #2 skrivet:
20 december 2020, 18:35:46 »
Citera
Absolut finns det en möjlighet till det. Jag har aldrig justerat gradminuterna utan dessa är fabriksinställda. Är inte min starka sida att pulla med gradminuter.
Vedpanna är manuellt shuntad så jag har svårt att begränsa värmen från den. Skulle ju vilja att den skjuter in 65C konstant från att den startar men då behöver jag köpa ett laddpaket eller bygga om hela den biten. Vet inte om jag har lust med det.
Loggat
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 29884
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #3 skrivet:
21 december 2020, 14:43:53 »
Citera
Använder du elpatron som tillskott när du inte eldar?
Om elpatron är spärrad kan du ställa ner start av tillskott till t ex -100 gm och diff mellan stegen till 0 i 4.9.3 så slipper du förhoppningsvis detta?
Jag tror precis som Krtek att när du värmer VVM500 så maxar du gradminutrarna och det tar ett tag för dom att räkna tillbaka.
Maxvärdet på gradminutersräknaren är summan av startvärde kompressor, tillsats och 3 x diff mellan stegen.
«
Senast ändrad: 21 december 2020, 14:50:19 av Carl N
»
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
Sundborger
Nybörjare
Karma +0/-0
Sundborger
«
Svar #4 skrivet:
21 december 2020, 16:00:38 »
Citera
Nej ingen elpatron, bara F2300 som går.
OK, ska se över det i mån av tid. Bifogar bild på mina gradminutinställningar från igår kväll.
Idag på morgonen, ca 20 tim efter eldning så låg framledningstemp på ca 10C under beräknad temp.
När BT52 på vedpannan understiger 55C så ska pumpen stoppa och VVM återgår till "normaldrift".
Detta skedde inte utan DEH500 fortsatte att tillföra värme från vedpanna till VVM ner till 52,5C på BT52.
Då valde jag att koppla ur DEH500 för att se hur systemet stabiliserar sig.
Återgången till normal temp går bra men det är fortfarande 19C inne mot normala 20 men deltat är ca 6C nu som det ska vara och temp är nu T30,2C R24,5C med beräknad T28,1C
Kan det vara en idé att sätta en Laddpump på Vedpannan med begränsad maxtemp 65C för en jämnare tillförsel av värme till VVM för att slippa den stora omställningen?
Istället för en gammal ESBE 4-vägs manuell shunt som knakar och sprakar när man vrider på den som det sitter på vedpannan idag.
Ett tag trodde jag att jag monterat ESBE VR130 fel då gårdagens felsökning stannade vid att den inte släpper igenom flöde till GV-fördelaren.
Men allt ser rätt ut efter noggrann kontroll.
Är det logiskt att GV-shunten bara släpper fram 20C till GV-fördelaren när beräknad temp är 32C?
Loggat
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 29884
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #5 skrivet:
22 december 2020, 10:53:35 »
Citera
Energikälla prio 1 är ju värmepumpen, låt den vara på -60.
Om du inte har elpatron eller nått annat så är väl din vedpanna prio 2 och den styr ju inte VVM500 över.
Så jag skulle ställa ner Prio 2 till 100 och övriga till 0 så kommer det nog blir lite snabbare återgång efter att du eldat.
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/vatten
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt Luft/vatten
»
Nibe
(Moderatorer:
Bertil
,
Lmf
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 820
dolda: 0
användare: 4
Användare online
:
170KJ
ghupost
Zyberdude
DonPablo
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info