0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Svårt att förstå exakt hur ljudet låter och därmed svårt att säga vad som kan tänkas ge upphov till det. Att ljudet skulle komma utifrån är dock osannolikt och borde i så fall vara klart tydligare ute.Om du stör dig på ljudet så förutsätter jag hur som helst att du har felanmält det till firman som du köpt den ifrån och/eller som installerat den.Jag känner inte igen att det skulle vara något normalt ljud baserat på hur vår gamla IVT 12 KHR-N låter, men vet å andra sidan inte hur mycket de verkligen har gemensamt utöver designen på innerdelen.Men...Det är inte så att du har maskinens "Plasmacluster ion generator" igång och att det är den som ger upphov till ljudet i fråga?Vår dito fungerar nog inte längre, för den ger vid drift inget ljud och vad jag har läst så skall den ge upphov till ett visst ljud.
Trådskaparen verkar bestämt sig för att spamma sin fråga på så många ställen i forumet som möjligt?Följande svar lade jag på en av de tidigare ställen där frågan ställdes, nu borttaget därifrån.Våra nyare Daikin Caldo XRH ger ifrån sig ett högfrekvent ljud när Flashstreamer reningsfunktionen är aktiv. Har för mig att jag har läst att IVTs Plasmacluster ion generator också skall ge ifrån sig ett högfrekvent ljud.
Nu har installatören bytt fläktmotor inkl. lager och fläkttrumma och kretskort i en ny IVT 12 PHR-N med anledning av ett missljud som hördes installationsdagen i oktober.Missljudet kvarstår efter byte.Någon som har en ide om vad det kan vara?Det hörs bara från innerdelen.
jag aldrig hört att ion-generatorn skulle låta något eller någon annan hört detta.
Ett lågt surrande ljud hörsDetta ljud avges när inomhusenheten genererar Plasma-klusterjoner.
det skall nog låta så
Okej?Konstigt då att det står såhär i instruktionsboken.Jag kan bara relatera till hur det låter på Daikin vid drift. Klart hörbart och på gränsen till störande vid låg fläkthastighet i ett tyst rum.Så jag tänker att det åtminstone borde vara möjligt för mig att höra den när den jobbar på IVTn också.Jag hör absolut inget ljud från den på min IVT.
det är ju daikin vem f-n bryr sig?
Du behöver inte skriva om du inte bryr dig! Vem tvingar dig?Stadda bekräftade före dig att den visst låter när den är igång på IVTn.Så mycket för "jag aldrig hört att ion-generatorn skulle låta något eller någon annan hört detta". Dags att kolla hörseln och/eller läsförmågan? IVT själva skriver ju att den skall låta. Att den inte låter något på våran beror helt säkert på att den är sönder.