Jag är mycket nöjd!
Hade tidigare en frånluftvärmepump, jag kortslöt vent.rören och satte en fläkt på utsida tak (det är de rören som syns i taket in/ut).
Tanken med den fläkten är att styra den efter ventilationsbehovet då den kan styras med 0-10V.
Pumpen är tyst och lätt att konfigurera.
Som jag förklarat i annan tråd gillar jag golvkylan på sommaren och kylfunktionen var ett måste för mig.
Sommarkylan kostade år 2020 138kWh och höll huset på en mycket behaglig temperatur.
Pumpen driftsattes 2019-12-01.
Total förbrukning 2019: 21027kWh, 2020: 11583kWh (december-november) åren är ju inte riktigt jämförbara då 2020 var varmare men det ger en fingervisning
Bosch-tanken är inkopplad som arbetstank vilket innebär att bergvärmepumpens cirkpump bara jobbar mot tanken.
En separat cirkpump jobbar mot golvvärmeslingorna.
Tanken installerades av flera anledningar:
- större volym för pumpen att arbeta mot, 180l (istället för 80l)
- bergvärmepumpen gillar, vad jag förstått, att jobba mot en arbetstank
- knäppningar som vi tidigare hade p.g.a temp. gradient när frånluftsvärmepumpen slog om från att göra VV till värmevatten är helt borta (knäpptanksfunktion men inkopplad som arbetstank)
På bilden syns också mitt magnetitfilter som jag satte dit för säkerhets skull.
Tips:
Läs Daikins installationsmanual så du inte glömmer något.
Sätt avstängningskranar på vv och vb rören (4st), står i manualen.
Någon form av filter på vb, det följer med en sån ventil, men jag har ju mitt magnetitfilter.
Som jag skrivit tidigare, se till att ev. mikrobubblor i kb enkelt kan gå upp i exp.kärlet.