0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Okej, så...1. Vi vet inte hur stort huset är.2. Vi vet inte ur huset är utformat, antal plan med mera.3. Vi vet inte vart huset finns.4. Vi vet inte vad det är för fjärrvärmeleverantör och vad de har för utformning av taxorna för just er anläggning.Hur skall någon här kunna säga något om rimligheten i dina siffror, bara baserat på vad räkningarna har varit på för belopp?Antar att det är vinden som ni har tilläggsisolerat med 300-400 mm, för annars är det ju ganska extremt. Att det inte har givit någon nämnvärd effekt på räkningarna är nog inte helt oväntat (under säsongen sedan i våras) om isoleringen var hyfsad innan och leverantören sannolikt har höjt taxorna sedan förra året.Berätta hellre vad ni har för energiförbrukning enligt räkningarna än beloppet i kronor.
Ungefär samma ålder och storlek som mitt hus.Jag har också isolerat vinden med extra glasull.30 MWh för 2019 låte väldigt mycket, jag uppskattar att mitt hus drar ca 18-20 MWh brutto.Det som skiljer är Sundsvall - Kalix, bor du där det blåser friskt?Se tar de väldigt bra betalt för fjärrvärmen i Kalix, 1 kr/kWh är inte billigt direkt. Du skulle kunna byta till direktel och betala 17 öre i elnät + ca 15 öre för ett lågprisavtal + 31,38 för skatt = 64 öre/kWh inkl moms.Om du har 16 A huvudsäkring så måste du byta till 20 A och betala ca 2500 kr mer i fast elnätsavgift per år.
Vad jag har förstått så har närapå alla små fjärrvärmecentraler (storlek villa) en bypass som släpper igenom ett visst minimumflöde i syfte att det inte skall vara någon lång tidsfördröjning när man vill få varmvatten i en kran. Detta gör att det hela tiden på sommaren är varmt på fjärrvärmeledningarna både in till och ut från centralen även när ingen värme tas ut från nätet.Om detta normalt är gratis för användarna eller om man får betala för detta bypass-flöde, det vet jag inte men misstänker att det kan vara lite olika hos olika bolag.Skulle väl ändå vilja tro att det normala är att man "bara" (förutom fast avgift) betalar för den energi man faktiskt plockar ut från värmebäraren i sin central. Alltså i relation till produkten av flöde och temperaturskillnad mellan inlopp och retur.Olika fjärrvärmebolag har dock ytterligare faktorer för debiteringen.Vissa tar extra betalt om man tar ut lite energi i förhållande till flödet, med andra ord har hög returtemp. Detta är dock vanligast för stora centraler (flerbostadshus).Jag har inte kollat upp vad vasa värme har för principer för sin debitering av energiförbrukningen.Trådskaparen:Se till att hon sätter igång luftvärmepumpen även på vintern om fjärrvärmen känns dyr. Den bör kunna halvera energiförbrukningen från fjärrvärmen till en bråkdel av kostnaden i el istället.
Det finns alltså en luftvärmepump, men den används inte mer än till kyla på sommaren? Är det korrekt tolkat?Galet i så fall...
Se om det finns en utegivare i systemet, i så fall borde det gå att stänga av rumsgivaren och på så vis kringgå hela problemet med luftvärmepumpen.Kika reglercentralens manual.Jag tycker grundförbrukningen är för hög under sommaren. Känns som det borde vara 1/4 av vad du har. Hör med grannarna hur de har det.