Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Svenska apotek med tillstånd
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: luftvärmepump och kamin  (läst 7756 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad goranrs

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Jag ÄLSKAR när värmen pumpar!
luftvärmepump och kamin
« skrivet: 12 mars 2006, 13:53:44 »
hej jag undrar om man kan elda i kaminen samtidigt som värmepumpen är på eller ska man stänga av den när man eldar.  jag har hört att om man eldar när pumpen är på så blir det en massa sotavlagringar som förstör pumpen.

pumpen sitter ovanför fönstret och kaminen står till höger om den cirka en meter hur fungerar det då man eldar?  tror att pumpen cirkulerar luften ganska bra eller slår den av automatiskt det borde ju bli ganska varmt där uppe när man eldar är det någon som har erfarenhet av att elda eller har pumpen ungefär som jag en meter från kamin tacksam för svar...
« Senast ändrad: 24 februari 2009, 19:04:16 av goranrs »
gh

Utloggad siby

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Timrå
  • Antal inlägg: 313
  • Kön: Man
  • Jag älskar HD och värmepumpar!
SV: luftvärmepump och kamin
« Svar #1 skrivet: 12 mars 2006, 17:18:06 »
Spelar ingen roll om man har bergvärme,markvärme L-V eller l/l värme, det är aldrig fel med en brasa i kamin. Inget tar någon skada av detta. :D :D studs
Thermia Diplomat 8  170m borra 15 radiatorer 100l volymförstorare 1 1/2 plans villa med källare 120m2 +85m2 biyta byggår 1940 självdragsventilation Solfångare SFINX 30 vacuumrör. Läge: TIMRÅ lite norr om Sundsvall.

Gano

  • Gäst
Gano
SV: luftvärmepump och kamin
« Svar #2 skrivet: 12 mars 2006, 22:20:26 »
hej jag undrar om man kan elda i kaminen samtidigt som värmepumpen är på eller ska man stänga av den när man eldar.  jag har hört att om man eldar när pumpen är på så blir det en massa sotavlagringar som förstör pumpen.

pumpen sitter ovanför fönstret och kaminen står till höger om den cirka en meter hur fungerar det då man eldar?  tror att pumpen cirkulerar luften ganska bra eller slår den av automatiskt det borde ju bli ganska varmt där uppe när man eldar är det någon som har erfarenhet av att elda eller har pumpen ungefär som jag en meter från kamin tacksam för svar...
 studs studs studs studs studs studs studs studs

Kör på fläkt/luftreningsläge på värmepumpen när du eldar, då hjälper du till att köra runt luften i huset. Så länge man kör på värmeläge så stänger bara pumpen av om det blir för varmt. Har dock hört om människor som kör på auto-läge på mode, då går AC:n igång när man börjar elda. ;D ;D ;D.

Har svårt att förlika mej med detta runt sot. Det var ett fall där någon hade eldat med en massa värmeljus och fått avlagringar på innedelen, men med en braskamin med stängda luckor borde risken för detta vara minimal.

MVH/Gano

Utloggad ricsun-04

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 77
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: luftvärmepump och kamin
« Svar #3 skrivet: 13 mars 2006, 22:11:11 »
Läste på annan tråd i forumet att man inte skall stänga av pumpen. Om man växlar till endast fläktläge( för att stödja kaminen), för att sedan gå över till heatläget, innebär inte det en stor belastning på kompressorn?

Utloggad DGD4

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Jag älskar värme!
SV: luftvärmepump och kamin
« Svar #4 skrivet: 14 mars 2006, 09:25:12 »
Hej!
Vintertid eldar vi dagligen i kamin och pumpen (inställd på full fläkt och 23 grader) går själv ned i effekt när värmen från kamin sprider sig. fiR: Man skulle ev. köra pumpen i enbart fläktläge för att kunna öka fläkthastigheten och därmed öka spridningen av kaminvärmen.
Fläkten går ju ner i hastighet när uteffekten från pumpen minskar.
Men det är bara att elda på man sparar väl alltid några kWh.
Sot i pumpen har jag aldrig sett nått av, men väl andra partiklar från luften som behöver städas bort.

Thomas
Panasonic CS/CU-VG 100 KE+ Norrahammar gjutjärnskamin som värmer 120kvm delvis tilläggisolerat hus byggt -39.

Utloggad IROC-Z

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Kön: Man
  • Toshiba RAS13 GAVP-E
SV: luftvärmepump och kamin
« Svar #5 skrivet: 15 mars 2006, 17:23:16 »

Kör på fläkt/luftreningsläge på värmepumpen när du eldar, då hjälper du till att köra runt luften i huset. Så länge man kör på värmeläge så stänger bara pumpen av om det blir för varmt.

Toshiban sätter jag i värmeläge, fläktläge tre och 21 grader när jag skall elda.
När det blir varmt slår kompressorn ifrån men fläkten fortsätter, helt perfekt för luftspridningen.
När kaminen kallnar på natten tar Toshiban över och värmer huset igen, mycket enkelt och smidigt.

//IROC-Z
70-talshus, enplan, 190 kvm bottenplatta, 150 kvm boarea, med direktverkande el samt en Contura 470 täljstenskamin...

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8689
  • Kön: Man
SV: luftvärmepump och kamin
« Svar #6 skrivet: 20 mars 2006, 00:09:21 »
Jag har en E9 DKE - pump och har min innerdel till Vp nere i gillestugan i källaren som blåser mot trappöppning till 1:a våningen på mitt enplanshus. Jag har också en öppen spis med braskamininsats som kan ge som mest ca 10 kw och när jag ibland drar igång en riktig brasa så stiger temperaturen snabbt i gillestugan och Vp går ned i effekt, men då maxar jag den istället upp till 28 - 30 grader, så jag får igång den ordentligt inkl full fläkt så får jag snabbare cirkulation på varmluften och eftersom jag alltid får ut mer energi än vad jag ger pumpen så har jag märkt på förbrukningen att detta är riktigt bra ekonomi. Min trappöppning ned i källaren är 2,65 cm lång och ca 98 cm bred, alltså ca 2,6 kvm öppning och det verkar vara för litet för att få upp tillräckligt med värme på 1:a våningen i huset när det blir riktigt kallt. Då kan jag ha 25 - 27 grader i gillestugan (mätt uppe vid taket intill ventilationsrör) men bara 19,5 - 20 grader på 1:a våning. Problemet borde vara samma att få upp värmen på ett 1,5 planshus utan källare. Men nu till våren så skall jag fixa till ett spiroventilationsrör som idag går ned genom 1:a plan från takvinden ned till taket på gillestugan alldeles intill öppna spisen, och som jag idag inte använder i  ventilationssyfte. Jag skall öppna detta rör och sätta på en stos, samt via en kanalfläkt för 150 - 200 kbm luft/tim pumpa upp varmluften från gillestugan i källaren, via källarvinden och ned på lämpligt ställe i taket till hallen på 1:a planet via en takstos. Då kommer jag med all säkerhet att få en avsevärt jämnare temperatur mellan källarplanet och 1:a planet, samtidigt som jag utnyttjar Vp än mer maximalt och jag kanske inte behöver ha så hög temperatur i källaren som jag måste ha idag för att få en vettig temperatur på övervåningen.
Strömförbrukning på kanalfläkten är peenuts jämfört med den högre värmekomforten som jag får, och dessutom finns ännu mindre risk för att elelementen slår till, alltså en ännu större elbesparing.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Svenska apotek med tillstånd
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?