Hej forumet.
Jag funderar på att sätta in en värmepump i vår sommarstuga där vi periodvis kommer att vilja värma upp även kortare perioder på vintern. Det är en finsk timmerstuga (massivt timmer, isolering endast mellan stockarna) belägen utanför Piteå och den har stått kallställd vintertid sedan den byggdes 1971.
De perioder vi varit där på vintern så har vi kört igång direktverkande elradiatorer samt eldat i kamin. Detta har fungerat utmärkt men jag är nu sugen att sätta in en värmepump för att minska uppvärmningskostnaden samt förlänga vår uppvärmning på hösten lite. Jag tycker även att det verkar bra att kunna kyla på somrarnas varmaste dagar.
Min fråga är:
En installatör till en av värmepumparna min dotter har, säger att en värmepump måste ha en temperaturskillnad mellan inne/ute att "jobba" mot, annars fungerar den inte. Värt att nämna är att denna installatör har jag inget som helst förtroende för på grund av en konflikt, men det hindrar inte att han kan ha rätt i sitt påstående här.
Innebär detta att om jag har en värmepump med fjärrstyrning, det är minus 10 inne och ute så kan jag inte fjärrstarta denna utan att värma upp med elradiatorer inne först?
Vad vet den samlade kompetensen?
/Anders