Hej och tack för ett (nyss hittat) otroligt bra forum.,
Skulle vilja fråga om mina mätvärden på nyinstallerad pump som inte riktigt ser så bra ut som jag hade hoppats.
Har relativt nyligen flyttat in i detta hus - stenhus i södra Skåne, 300 m2 med 2-glas isolerfönster , som haft en Thermia Duo 12 och jordvärmeslinga på 400 m sedan 1989. Med lite oprecisa mätningar (jämförde hur mycket 3kW tillsats gav i temp.skillnad vs. värmepumpen, kom jag fram till att den inte gav mer än 6-7 kW, så den åkte ut. Årsförbrukning historiskt c:a 30000 kWh (osäker siffra)
En ny Duo12 (med Thermia Online) surrar perfekt sen början januari, men den har det uppenbarligen tungt att orka med huset. Kör på kurva 42, rumbör 20 för att komma upp till +20 C överallt. Övervåningen har genomgående vattenburen golvvärme, nere finns en blandning av vattenburen golvvärme, elgolvvärme (adderar ytterligare 1 kW!) och 50-tals och 60-talsradiatorer. Övervåningen fungerar perfekt, medan svårt att komma upp till +20 på bottenvåningen direkt det blir minusgrader.
Justerat ner cirk.pumpen till läge 2 och har 6-7 grader tempdiff. Alla radiatorer blir varma, systemet luftat, en del radiatorer ganska svala nertill, vattenslingan nere gör bara golvet "komfortljumt"---kunde få vara mycket varmare. Alla element är strypbara , utom två lite högre element i hallen, med grova tilledningsrör (som är heta upptill och nertill)...kortsluter antagligen en hel del, så här finns möjlighet att trimma antar jag.
Oavsett detta så kämpar pumpen hårt...lyckas aldrig komma över 45 grader. framledningstemp. Efter ett antal kalla nätter nu (min -11, -15, -8, -7, -7, -8) så
är brine in -2, brine ut pendlar mellan -4 och -5....och trenden är neråt.
Har också sett att det halvfulla expansionskärlet till brinevätskan gått från halvfull till helt full.
400 m slang är en uppgift jag fått, kan man mistänka att slangen är kortare...eller ska man inse att stenväggar (tegel/lersten) i bottenvåningen inte är byggt för den extremt kalla vintern (i Skånetermer)??
Frågor:
Borde jag titta på förlängning av kollektorslangen?
Kan nersstrypning av mina två "heta" radiatorer verkligen ge så mycket förbättring -- lär behöva tömma systemet igen iså fall :-[)?
Eller ska jag ligga lågt och vänta på mer normala Skånevintrar?
Tacksam för kommentarer?
M