Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar.
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt
»
Nibe
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Renovera gammal 1210/5
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Renovera gammal 1210/5 (läst 1275 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Spongebob68
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 17
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
Spongebob68
Renovera gammal 1210/5
«
skrivet:
30 november 2020, 16:59:31 »
Citera
Den gamla vp:n 1210/5 har tjänat oss väl nu i över 20 år och lufsar på utan att protestera för mycket.
Men nyligen så levde den om lite med lite oljud från brinepumpem. Troligtvis luft och åtgärdat nu tror jag..
Men, med tanke på åldern, kompressor kan ju rasa vilken dag som helst. Om det händer, skall man byta ut hela värmepumpen alt. byta ut bara kyldelen för 25000 kr eller be någon byta kompressor för ca 11000Kr + arb.
Är det svårt att byta kyldel, jag utgår ifrån att den är fylld och att inget certifikat behövs
Alternativt, byta kompressor, är det ett digert arbete för ett proffs ?
Eller är allt annat än en ny pump slöseri med pengar på något som troligtvis rasar inom kort i alla fall.
Och vilken pump skall man välja i så fall, enkel och lika robust som tidigare modell
Loggat
944_Driver
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Kumla
Antal inlägg: 1663
Karma +0/-0
Kön:
944_Driver
SV: Renovera gammal 1210/5
«
Svar #1 skrivet:
30 november 2020, 17:22:55 »
Citera
Med 20 år på klockan ska man inte lägga allt för mycket pengar på den tycker jag. Pajar ett kretskort eller något kan det rent av bli svårt att få tag på ett nytt och då är det trist att lagt 25000 på ny kyldel. Men är det smågrejer så kan man väl lägga någon tusenlapp då och då på ett motorskydd etc för att försöka köra ett år till.
Försök att få ett grepp om hur den går, är effekten tillräcklig? Borrhållet djupt nog? Max framledningstemp? Tillräckligt med varmvatten? Bara så att du har lite koll på läget den dagen den rasar och du behöver köpa en ny snabbt.
Nibe 1245 brukar framhållas som en pålitlig modern maskin även om du kan klara dig med en enklare 1226.
// Magnus
Loggat
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 30002
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #2 skrivet:
30 november 2020, 19:43:43 »
Citera
Jag kommer inte repa kompressorn eller byta den på min 1215-5 om den rasar.
Övriga saker kommer jag överväga att repa om de går sönder, förutsatt att jag kan fixa det själv.
Att ta hem en reparatör på denna gamla härk är det inte värt.
Men kompressorn funkar lika bra som när den var ny fortfarande, ta i trä.
Vete tusan vad man ska ha istället, jag har en 1245 i fritidshuset, den är nog bra förutom växelventilen där vriddelen är av plast.
Har redan gjort av med en skitventil där.
«
Senast ändrad: 30 november 2020, 19:46:38 av Carl N
»
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
DonPablo
License to chill
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 2694
Karma +2/-1
Kön:
Kyltekniker
DonPablo
«
Svar #3 skrivet:
30 november 2020, 20:57:12 »
Citera
Samma skitventil i 730, 750, 1245, 1255 m.m. tidigare var det mässingstapp, nu plast. Hellre 1245 än 1226, växlarna är bara halva strl i 1226
Loggat
Valiant
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 712
Karma +1/-1
Värmepump eller värmepumpar?
Valiant
«
Svar #4 skrivet:
30 november 2020, 21:31:38 »
Citera
Jag var i samma läge som du med en 20 år gammal 1210/ 8,5. Har fungerat bra, lite småsaker med kontaktor, åska i kretskort m.m.
Men jag tänkte som så: Var nöjd med 20 år, den har kanske sparat en kvarts miljon kronor i mitt hus. Det är bättre att byta innan det rasar. Att i lugn ta in offerter, att l lugn planera byte en specifik dag. Att i lugn och ro välja modell i samråd med erfaren installatör.
Detta gav mig tid att via min installatör och deras kontakt med Nibe att resonera kring modell, aktivt borrdjup för den nya värmepumpen.
Nibe fick polletten att trilla ned varför den nya behöver mer borrdjup. Eftersom jag ej ville ha lägre uteffekt blev det en F1255 /12 med frekvens.
Installationen gick snabbt och fint i varma maj. Även jag ville för tillförlitligheten ha en mjukstartad, men osäkerheten med mitt aktiva borrdjup på 153m ledde till en frekvensdriven som anpassar sig. Om den nu fortsätter att fungera lika bra som hitintills, är jag otroligt nöjd. Fantastiskt hur fin den steglöst reglerar kompressor / värmebärarpump / köldbärarpump. Bara det faktum att istället för att vara till/från knallar den igång på 20Hz när hösten kommer och stigarvattnet går upp till 28 grader. Elementen har jämn värme, ej till/från.
Varmvattnet har blivit mycket bättre.
«
Senast ändrad: 30 november 2020, 21:34:28 av Valiant
»
Loggat
DonPablo
License to chill
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 2694
Karma +2/-1
Kön:
Kyltekniker
DonPablo
«
Svar #5 skrivet:
01 december 2020, 05:27:59 »
Citera
Räkna inte med 20 års hållbarhet, och definitivt inte lika många problemfria år.
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar.
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt
»
Nibe
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Renovera gammal 1210/5
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 919
dolda: 0
användare: 7
Användare online
:
Börje__
jrcarlsson
Ewald
ErikB
berkan
krambriw
Carl N
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info