Jag har nyligen installerat en Monoblock kopplat till Acctanken och nu när tempen börjar ticka ner under 0 så blir man ju lite fundersam.
Cirkulationspumpen går ju igång typ var 5e minut för att kolla vatten tempen. Inte om utan NÄR strömmen går, säkringen eller huvudsäkringen så kommer ju prylarna frysa sönder. Gissar även att det tar lång tid innan det blir ett problem eftersom det bör bli självcirkulation från acctanken (som står i en lägre nivå) men går huvusäkringen och man är bortrest en vecka när det är -10 så.....
Hur löser man detta på bästa sätt? Är egentligen inte så oroad över att strömmen går. Det har nog aldrig hänt på 5 år annat än planerat avbrott. Om väl strömmen går brukar den vara tebaks på någon timma..
Största risken är huvudsäkringen Några spån på alternativ:
1. Fasväxlare som byter fas på pumpen. Lite komplicerat/dyrt gissar jag men detta skulle skydda om EN huvudsäkringen ryker
2. Peta in en värmeslinga om det går runt diverse delar, oklart exakt hur man kan vara 100 på att detta skulle blir rätt. Denna kan kopplas till en separat fas och även en batteri backup. Av på styrs via en tempgivare på väl vald del.
3, Sätta en batteribackup på som kickar in och slår av/på med korta intervaller bara eftersom en batteribackup inte kan hantera att kompressorn går igång.
Andra bättre förslag? Känns som jag missat något eftersom detta borde vara genomtänkt från tillverkaren...