Säkert ingen nyhet för många men vill ändå dela med mig:
Märke av att det gick ut lite värme på värmesystemet när min Ecodan/W85YAA gjorde varmvatten. Inte så mycket utan bara till de närmsta radiatorerna, och inte alltid, men väldigt ofta.. Ibland kunde jag känna lite ledvärme första rörmetern, men oftast var det som sagt längre rörsträcka på värmesystemet som blev väldigt varm. Pratar givetvis inte om tillfället då VV-laddningen är klar och växelventilen slår om, utan under själva VV-laddningen.
Misstänkte så klart att ventilen inte höll tätt och pratade med lite olika personer. Generellt tycker folk att ESBE är skit, så jag kontaktade Mitsubishi för att höra hur de resonerade.
ESBE är tydligen den enda tillverkaren som kan garantera täthet enligt Mitsubishi, vilket LK och andra fabrikat inte gör lustigt nog. Det negativa är då att ESBE också är känsligare för smuts i systemet vilket LK, mfl inte är lika känsliga mot.
Efter samtalet tog jag loss ventilmotorn och motionera ventilen fram och tillbaka med en böjd näbbtång vilket löste problemet direkt. Kvällens VV-laddning gick kanon och nu man kan bara känna lite ledvärme på värmesystemets rör första metern, sedan var de svala. Tidigare har de alltså varit mycket varmare och längre rörsträcka pga smygflödet..
Jag gjorde även rent det lilla enkla stålfiltret som finns i Ecodanen, och mätte diametern på filtret till 25mm.
Därefter beställde jag en 22x11mm gummiklädd neodymmagnet som kommer agera magnetitfilter. Magneten är ju bara 11mm bred så den kommer inte kunna påverka flödet eftersom det finns mycket mer utrymme, men förhoppningsvis fånga upp en del magnetit.
Beställde det här
https://www.magnordic.se/gummi-magneter-22x11-mm?gclid=EAIaIQobChMIlMnOraWZ7QIVDZCyCh2cegBjEAQYASABEgJKtPD_BwE&fbclid=IwAR2UYCvAyKHvfMWB96VEC3qn0DZQUtYCfDPSjTHZCTjJWqQ-lYgBixEg90M