0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Carl N, Det här med arbetstank, här känner jag mig som en "noob". Hur kan det lösa problemet med den lägre tempen i vardagsrummet? Har inga problem i övriga rum utan det är som att det inte går att få in tillräcklig effekt i den slingan trots att den är helt öppen och övriga nedstrypta, typ golvärmeslingan verkar underdimensionerad för kombon ryggåstak och mycket glas.Är det för att få jämn FL när VP tillverkar VV? Har funderat på att en fläktkonvektor här skulle nog göra susen (och kyla skönt på sommaren) men kan inte hitta en vettig framkomlig väg att dra isolerad slang, dessutom är de rätt stora fula och låter, känns trist att behöva ta till i ett hus med GV och snart BV.
Hej HastingsTack för att du den vänliga kommentaren 1. Mycket bra idé med att sätta avstick och klaffventil för fläktkonvektor då blir man framtidsförberedd för framtida upptåg 2. Frånluftsmodul var inne på det först när jag började titta på alternativ, det verkade ju naturligt när man kommer från FLVP, men nja, den är alldeles för dyr och sparar för litet och är en sak till som kan gå sönder. Jag har redan bra ventilation och tänkte justera in kanalfläkten till motsvarande flöde, ev. behovsstyra den. Återladdning känns lite för teoretiskt, tänk om det är en spricka i berget och ett flöde, då rinner kanske energin jag stoppat ned i borran över till grannen.En installerad frånluftsmodeul kostar mer än motsvarande 55m borra, baserat på de priser jag har så jag förstår inte hur IVT och NIBE lyckas hålla priset uppe.
Idén är att kunna köra med lite högre värme i golvvärmen och strypa med termostater i övriga rum, då kommer du behöva en tank.Värmepumpen tycker inte om att köra mot stängda termostater, men finns en arbetstank emellan så går det mycket bättre.En fläktkonvektor i vardagsrummet med dubbla element (sån har jag i hallen) som kan användas för både värme och frikyla är förstås ett alternativ. Då kanske du kan få upp värmen i vardagsrummet utan att höja kurvan och stänga övriga termostater?
Så även med tank så måste jag väll tyvärr upp i temp något på FL för att få in mer energi till vardagsrummet ? Det här med tank och arbetsvolym det är väl mest för att få ett trögare system som pumpen lättare kan reglera mot, sen har jag förstått att det verkar behövas i fallet frikyla om flödet är för litet för pumpen.
Jag har själv samma planer på att byta ut min Ivt 490 mot jordvärme. Problemet jag har är samma som du står inför, hur göra med frånluften. Tycker också att Ivts o Nibes frånluftsmoduler är dyra, men är man bara ute efter en någorlunda snyggt förpackad mek ventilation så titta på CTC Ecovent 20. Bara ventilation för ca 7000 pix. Den funderar jag själv på.