Hej
Jag har idag en Mitsubishi FH35 (röd ring på bilden) som sitter i trappan mellan våningsplanen. Problemet är att jag tycker inte riktigt att jag får tillräckligt med värme i hela huset som den sitter placerad idag. Den är just nu 6 år gammal så jag går i tankarna att skaffa en till när det är bra priser på pumparna (Black Friday/Black Week) samt så har jag hört att många pumpar håller kring 12 år och då är det lagom att ha bytena utspridda på halva tiden istället för att riskera åka på två byten på samma år.
Förr om åren har jag kört med halva källaren avstängd och fokuserat värmen uppåt i huset så att köket, hallen och sovrummet fått värme men hur mycket jag än matar på känns det som värmen i sovrummet uteblir och jag får ändå dra igång elementet. Spridningen på pumpen är ju mellan 10-90 grader neråt och när den sitter i nivå med övervåningens golv känns det som det mesta av värmen går ner i källaren och de som lyckas ta sig ut på övervåningen hamnar i hallen eller vadragsrummet istället för sovrummen dit jag vill ha den. Jag gillar inga 25 grader när jag sover utan mer 20-21 men vissa dagar pratar vi 15 pga värmen ej når dit. Försökte åtgärda problemet för två år sedan genom att koppla på en till kamin på övervåningen (gul ring på bilden) som värms upp snabbare än den 1500kg tunga pjäsen i källaren som jag med nuvarande jobb och livssituation inte hinner elda i som man bör göra. Detta hjälpte till lite men kräver ju som sagt då att man eldar varje kväll efter jobbet en liten stund för att få upp värmen.
Tanken då är att jag ska installera en till pump i vardagsrummet (blå ring på bilden), rikta den andra pumpen rakt ner till källaren och nu öppna upp hela källaren så tvättstugan och den tidigare "kalla" delen så det kan vara 22 grader där med. Därmed ska den gamla pumpen, FH35, värma källaren primärt och den nya pumpen ska värma övervåningen och på sommaren kunna agera AC då pumpen i trappan idag inte får upp kylan till övervåningen utan bara kyler den redan kalla källaren.
Jag har kollat lite på nya Mitsubishi Hero 2.0 (35 modellen) då den har ett "braskaminsläge" där den känner av att man eldar och då hjälper till att sprida värmen utan att själv tillföra mer värme än som behövs. Det känns som en bra funktion men frågan är om den är värd de 2000kr som det skiljer mellan Hero 1 och Hero 2 (20 vs 22 med installation)
Den andra pumpen jag har kollat på är en Panasonic HZ35WKE som just nu går att få för 20 000kr med installation. Den har lite bättre SCOP än HERO 2.0 och kostar mindre men har inte någon liknande "braskaminsläge" som Hero 2.0. Dock är den specad till 7.8Kw när Hero "bara" är på 6.6kw. Med 7.8kw kanske jag klarar mig med en budgetpump i källaren om 6 år?
Så frågorna lyder:
1. Hur ställer ni er till den tilltänkta placeringen av pumpen? Jag tänker att jag ska inte flytta den pumpen som sitter i hallen, den får gå sin tid ut
2. Vad för pump skulle ni välja?
Panasonic HZ35WKE. Pris 20 000kr installerad.
Mitsubishi LN35 Hero 2.0. Pris ca 20 000kr installerad
Mitsubishi LN35 Hero 1.0. Pris ca 18 500kr installerad
Slänger med en bild på källaren med
Mvh Johan