0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
I vilket program har du ritat detta i? Sedan till andra som läser denna tråd så kan jag tipsa om att ESBE har en app man kan ladda nere och se hur ventilerna fungerar, mycket bra.I din skiss ovan så blir det lite knasigt, för när den bivalenta shunten stänger helt och öppnar igen så tar den först från värmekälla 1 och inte från värmekälla 2, jag hade blandat ihop detta i mina tidigare inlägg Så det är värmekälla 1 som är viktigast att styra så den hämtar från kamin och sedan blir det lite trixande med vilken temperatur man ska växla tillbaka till ack tanken igen och det är ju DUT som styr detta. Men som du nämnde tidigare så kan man ju tömma så att pannan bara är på 25 grader och sedan växla till ack tanken, beror lite på hur kallt det är ute och om komforten blir lidande så att säga Men för att detta skall funka måste båda värmekällorna kopplas ihop med 2 st 3 vägs ventiler innan den bivalenta shunten, annars styr ju den bivalenta shunten över till värmekälla två och hämtar från tanken, om det är standard kopplat alltså på en TIDA 500.Vad betyder LM i din skiss och vad betyder figurerna i skissen, jag tror att det är en cp och 2 backventiler, om forumet inte redan har det så borde man ha en tavla på vad alla figurer betyder, en liten hint till Rickard Otroligt tacksam för att du tar dig att bolla med detta, inte helt lätt
Är dom små hustaken backventiler.