Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Framledningstemp vs Returtemp  (läst 2236 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Zeke2020

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 156
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Framledningstemp vs Returtemp
« skrivet: 13 november 2020, 14:44:15 »
Hej,

På min Nibe har jag framledningstemp 44 grader och returtemp 42,5 grader. Jag har bara uppvärmd tilluft som styrs av min Nibe 470.

Vad betyder det? Antar att det ska vara stor differens mellan dom. Och hur kan jag trimma det isåfall.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 10445
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Framledningstemp vs Returtemp
« Svar #1 skrivet: 13 november 2020, 14:57:46 »
NIBE F470 har shunt från den dubbelmantlade tanken så det är inte som en vanlig kondensor. Den är tänkt för att ge förvärmd tilluft för god komfort samt värma huset via vattenburna radiatorer och/eller golvvärmeslingor. Bara värmd tilluft ger inte ensamt tillräcklig värme till huset, särskilt inte när det börjar bli kallt ute. Då behövs luftvärmeaggregat.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 30435
  • Karma +20/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Framledningstemp vs Returtemp
« Svar #2 skrivet: 13 november 2020, 15:03:06 »
Det behöver inte vara nån stor tempdiff på Nibe 470, den shuntar fram vattnet från en tank.
Men jag hoppas du har nått mer som värmer huset än tilluften?
Annars kommer din värmepump gå som en elpanna i vinter när kvicksilvret kryper neråt, du kan köra uppåt 50-55 C på framledningen innan elpatron helt tar över.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Zeke2020

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 156
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Framledningstemp vs Returtemp
« Svar #3 skrivet: 13 november 2020, 16:31:43 »
Hej ,

Jajamen luft-luft värmepump centralt fungerar bra i mitt 1 1/2 plans hus. (Stöttar med några element emellanåt)

Tack då vet jag!

En fråga på samma tråd. Jag bytte ut min gamla 270 Elektro standard Aques med tillhörande tillufts aggregat TA450.
Teknikern sa att det var en liknande pump i storlek och effekt som nya Nibe 470. Tänker om ni har nåt hum om det stämmer? Kompressorstorlek och effekt på tilluftsbatteriet etc.

« Senast ändrad: 13 november 2020, 16:37:47 av Zeke2020 »

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 10445
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Framledningstemp vs Returtemp
« Svar #4 skrivet: 13 november 2020, 17:27:27 »
Ja byte av Elektrostandard 270 med TA450 till NIBE F470 är ett rekommenderat alternativ av NIBE om man har elradiatorer i huset. Kompressorn i ES 270 bör ha varit nästan som den i F470 och TA450 motsvaras av tilluftsbatteriet i F470. TA450 är ju bara ett tilluftsaggregat och inte ett luftvärmeaggregat med cirkulationsluft som klarar att värma ett helt hus.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Zeke2020

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 156
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Framledningstemp vs Returtemp
« Svar #5 skrivet: 13 november 2020, 21:55:59 »
Hej,

Tack.

Efter bytet så tycker jag att jag märker att den nya NIBE fungerar sämre. Det känns inte bra. Det är så att vi har alltid haft bra värme i tex vardagsrummet med de två tilluftsdon som vi har där. Med gamla 270 har jag haft inställt 52 grader och jag antar att varmvattnet haft den temperaturen och det gick rör från den till TA 450 så det betyder att tilluftne värmdes upp med den temperaturen. Elpatron har varit sönder sen 10 år tillbaka i gamla 270 men det har funkat hyfsat ändå.

Men nu med NIBE 470 så har jag märkt att när hösten kom så testade jag att ställa in på tex 48 grader som tilluftstemperatur men jag kände att det motsvarade inte samma temperatur i vardagsrummet som jag brukar ha på hösten. Märkligt tänkte jag.

Då jag gjorde jag ytterliggare test som motsvarade inst som jag hade med det den gamla. Ställde in på 52 grader.
Nej då vardagsrummet kom inte riktigt upp i samma temperatur som jag brukade ha. OCH vad kompressorn får jobba under ett dygn. Såg att elförbrukningen stack iväg. Så nu funderar jag vad detta kan bero på?

Tack för synpunkter.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 4188
  • Karma +3/-1
SV: Framledningstemp vs Returtemp
« Svar #6 skrivet: 14 november 2020, 00:27:00 »
Undra om den skickar på elpatron fast den inte borde? Du kanske har ett tidverk någonstans i menyerna för elpatronanvändning. Kolla i servicemenyn.

Halvhöga temperaturer har du. Som normalt sett är synonyma med att elpatron hjälper till samtidigt i ett vanligt hus.

Sätt stopp eltillsats efter behov. Hur var det, du hade ingen golvvärme eller element? Andra värmekällor?
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Zeke2020

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 156
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Framledningstemp vs Returtemp
« Svar #7 skrivet: 14 november 2020, 08:10:02 »
Hej,

- när jag fick den så ställde jag , stopp av eltillsats: -6 grader. För att se hur mycket kompressorn får jobba och se elförbruknkingen. Då kan den väl inte gå igång när det är varmare än den temperaturen eller?

- eltillsats: finns det fler sätt att kolla om den går igång än då?

- kompressor tid för ett dygn när jag har 47 grader inställt: 13 timmar. Då har fyra personer duschat också.
Vet ej hur mycket min gamla 270 fick jobba vid samma förutsättningar.

-vad menar du med halvhöga tempersturer?

- vi har elelement och luft-luft värmepump.

- det fins kurvor för elpatrongivare. Den svänger upp och ned. Vad är det?


Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 10445
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Framledningstemp vs Returtemp
« Svar #8 skrivet: 14 november 2020, 09:38:13 »
F370/470 jobbar med skiktning av värmen i den stora tanken för att inte behöva värma mer än det som behövs för stunden vilket bättre COP. Kan upplevas som t.ex. elpatrongivaren åker "upp och ner" när den arbetar.

Det blir höga framledningstemperaturer när du försöker pressa max värme ur F470. 47 grader i värmesystemet har jag när det är neråt -20 °C ute. Höga framledningstemperaturer ger sämre COP. Tanken i ditt hus är att elradiatorerna och luftvärmepumpen ska värma huset och F470 värmer varmvatten samt ger förvärmd tilluft med god komfort. Stopp av tillsats kan stå på t.ex. +6 °C om man är sparsam på varmvatten.

Skillnaden mellan TA450 och F470 kan bero på att TA450 hade en extra 900 W elkassett på ventilationsröret strax efter TA-aggregatet för att garantera varm tilluft även när det är mycket kallt ute.

1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 4188
  • Karma +3/-1
SV: Framledningstemp vs Returtemp
« Svar #9 skrivet: 14 november 2020, 12:40:06 »
- när jag fick den så ställde jag , stopp av eltillsats: -6 grader. För att se hur mycket kompressorn får jobba och se elförbruknkingen. Då kan den väl inte gå igång när det är varmare än den temperaturen eller?
Känns som en rimlig uppskattning med tanke på ingen golvvärme eller radiatorer som F470 driver. Men det kommer bli för låg gräns om inte kraven på framledningstemperatur minskar.
Citera
- kompressor tid för ett dygn när jag har 47 grader inställt: 13 timmar. Då har fyra personer duschat också.
Vet ej hur mycket min gamla 270 fick jobba vid samma förutsättningar.
Medeltid för kompressor av dusch borde ligga på cirka 2h per person. Egen uppskattning från föregångspannan. 5h för resten känns vettigt.
Citera
-vad menar du med halvhöga tempersturer?
Som Josth sa. Även jämfört med hur ett normalt system fungerar. Om man har radiatorer och tilluftsvärmare så borde man få önskad inomhustemperatur vid 45 grader framledningstemperatur vid 0 grader ute. Gärna lägre än så. Detta samtidigt som tilluftsvärmaren stryps ner till 20 grader om önskad inomhustemperatur är 22 grader.
Problemet är som sagt att COP blir dålig när framledningstemperaturen är hög. Men mitt i vintern så kommer framledningstemperaturen bli ännu högre för att motsvara komfortkraven.
Blir de över kompressorns stopptemperatur, av kyltekniska skäl, förreglas kompressorn vid en specifik temperatur, jag gissar 56 grader. Blir det bara lite kallare så är du snart där. Då blir all uppvärmning och varmvatten uteblivet om inte stopp av tillsats höjs till denna punkt.
Citera
- vi har elelement och luft-luft värmepump.

Jag vet inte vad jag ska säga, men tycker ena stunden F470 är ett felaktigt insåld. Men ska du ha uppvärmd tilluft så finns det inte jättemycket att välja på.
F470 är lite bakbunden med fotboja just nu. Den kommer inte till sin rätt och arbetar inte i de förhållandena den är utvecklad för - de vanligaste förhållandena.

Komfortstörningen skulle jag säga kan ha varit att elvärmaren har hängt sig på med gamla lösningen. Idag kanske det står ett eller flera element högre än innan så totala förbrukningen blir högre.

Det bästa borde ha varit en F110 och en extra luft/luftpump innan F470 köptes. En eller båda innedelar med friskluftsversion och plugga tilluften i taket.

Eller F470, med nytt fullstort tilluftsystem - som vi sett brister på i annan tråd. Det finns en anledning till att alla andra hus inte ser ut som dit med kanalsystemet. Detta valfritt ihop med vattenburna radiatorer där luft/luft inte kan komma åt att stötta. Alternativt alla elelement av stängda och leva med komfortstörningarna.

Den låga tilluftskapaciteten blir lite som att jämföra en tändare med en brasa. Man bränner sig lika mycket med ett finger i lågan, men den ena värmer upp en större yta mycket bättre. Byter man ut tändaren mot gassvets så blir det lika varmt som brasan.

Om all tilluft är i låg luftmängd per sekund med hög värme, samtidigt som frånluften mäter rätt luftmängd per sekund, då betyder det att luften tar sig in genom bostadens otätheter ouppvärmd.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Zeke2020

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 156
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Framledningstemp vs Returtemp
« Svar #10 skrivet: 14 november 2020, 21:27:10 »


Tack för alla synpunkter.

Jag får helt enkelt göra det bästa av situationen.

-Låg tilluft. Det har jag alltid haft. Men att jag upplever det mer nu, är att frånluftskanalerna blev rengjorda och justerade så det blir som du säger att tjuvluft kommer igenom olika springor i huset. Jag har justerat ned frånluften men kan inte justera ned mer. Ligger på 47 liter/s och huset är på 123 m2. Visst att byta tilluftskanalerna till större är det bästa. Men vill inte göra det utan att prova andra möjligheter. Jag skulle vilja öka tilluften eftersom jag känner mer kalldrag nu än förr. På övervåning har vi sovrum och funderar på om jag skulle öppna en tilluftskanal i väggen i mitt sovrum. Det blir ouppvärmd luft. Inte så kul precis. Den skulle vara ovanför tilluftskanalen som kommer ut bakom elementet.
Men vill inte göra det förrän jag har provat det på något sätt. Kanske kan öppna fönstret lite grann, nån centimeter i vårt sovrum för att testa om detta förändrar kalldraget på bottenvåningen.


-Sänka framledningstemperaturen: imorgon sänker jag framledningstempen till 35 grader. Sedan sätter jag på elementen lite grann och får följa hur elförbrukningen blir.

-Ny fråga. Vilken hastighet på luftflöde får det max ligga på för att man inte ska känna att det blir dragit?

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 4188
  • Karma +3/-1
SV: Framledningstemp vs Returtemp
« Svar #11 skrivet: 14 november 2020, 23:56:17 »
Om det känns dragit beror det nog mest på lokal lufthastighet och lokal temperatur skulle jag säga.
Har man fler don så bör huset upplevas mindre dragit med samma luftomsättning.

Försök undvika hål i väggen om möjligt, speciellt när du har en tilluftsvärmande pump. Går det inte sätta en kanal till sovrummet från värmepumpen? Man behöver inte göra om allt samtidigt. Men misstänker tvåvåningsproblematiken kommer med i bilden om det inte finns ett 100-125 spirorör till ovanvåningen.

Använder du värmekurva eller kör du fast framledning?

Annan fundering, nu vet jag inte var luft/luft sitter. Men den behöver gå så mycket som möjligt för att få bra driftsekonomi.
Med andra ord, undvik elelement och elpatron, använd maximalt med luft/luft och kompressorn i F470.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!