0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Om många eller alla ställdon är stängda så blir deltaT fel. Pumpen kan inte justera ner cirkulationen tillräckligt.Varför ställdonen stänger är för att rumstemperaturen är uppnådd. Stänger majoriteten av ställdonen ofta är värmekurvan eller förskjutning för hög. Det är bättre med kontinuerlig framledningstemperatur som är något svalare. Då blir COP bättre också.Undersök hur värmekurvan fungerar i manualen. Gör justeringar så värmen precis räcker till under årets alla dagar.
Du har två cirkulationspumpar. En pump som står på deltaT 7° från fabrik och flödar över kondensorn, samt en cirkulationspump som flödar till värmekretsen. Den som flödar till värmekretsen gör det med ett tryckstyrt flöde dvs den bryr sig inte om temperaturer utan endast tryck.Att du har 2° skillnad mellan fram och retur till golvslingorna, är perfekt vid den här utetemperaturen.
Jag har ställt alla rumstermostater på max, ändå är vissa ställdon öppna och andra stängd, de kanske är sönder och behövs bytas ut, anläggningen är 15 år gammal?
Nu när det blivit lite kallare upplever jag att värmen inte riktigt hänger med. Värmepumpen är inställd på att hålla 22,5 grader men när temperaturen låg på -10 grader orkade den endast upp till 20,5 drager i de större rummen men i t.ex. badrum var det 23,5. Är lösningen att öka tilloppstemperaturen ytterligare eller ska jag istället öka flödet till de rummen där det blir för kallt? Kurvan går från 20 till 40 och +2 vid 0 grader.