Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Framledningstemp som varierar mycket under dygnet, vad kan det bero på?  (läst 2818 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad AndyK

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej,
Vi har en Nibe 1155 med separat VVB, värmer bara golvslingor med KNX-styrda regulatorer. Pumpen har ingen rumstermometer inkopplad.
Har tyckt att golvvärmen hart varit rätt ojämn ett tag, tog fram följande graf på framledningstempen och börvärde och blev rätt konfunderad.
Dom höga spikarna är ju laddning av varmvatten, det verkar ok, men att framledningen går upp och ner så mycket, det är ju nästan 10 graders skillnad, Är det någon som vet vad det kan bero på...Tyvärr hade vi klåpare som installerad systemet, så det förvånar mig inte om något är felkonfigurerat

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2615
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
har du kollat så att den är inställd för golvvärme, och inte för element? det gör du i servicemenyn (bakåtpil 7 sek) tror det hette flödesinställning

Utloggad Capt.M

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 183
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag tolkar grafen som att effektbehovet är så lågt att pumpen under större delen av tiden går som on/off, kan det stämma med verkligheten? I så fall är det inget direkt konstigt med att framledningen pendlar 10 grader. Man kan antagligen trimma en del på systemet, men att minska på pendlingen riskerar ge tätare kompressorstarter - och det vill man också undvika.

Därför skulle jag börja med ett förtydligande på följande punkt: På vilket sätt upplevs golvvärmen som ojämn? Ojämnt spridd över rummet, ojämn mellan rum, varierande över tid med samma periodicitet som man ser på framledningen, eller kanske med någon annan period?
Värmer fritidshuset med en NIBE F1245 dockad till en CTC V35 vedanläggning

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29867
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Kolla kompressorns frekvens, går den på min hela tiden så går den on/off.
Sen är det några saker till:
Öppna alla termostater max.
Trimma in kurvan så attt det blir lagom varmt inne.
När kurvan är intrimmad kan man begränsa med termostater i de rum som man ev vill ha lite svalare.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35462
  • Karma +55/-45
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Mmm, frekvensgrafen är viktigare, OM värmepumpen går hela tiden men du har varierande temp så kan det vara termostater/flöde som spökar.
Går den on/off är det som tidigare skrivits normalt utseende, troligen är den där perioden i mitten av grafen enda tillfället kompressorn gått kontinuerligt.

Och som CarlN skriver, försök trimma in systemet så att du får lagom varmt i alla rum utan några termostater i drift.
Har du för varmt i något rum, stryp grundflödet på den slingan/radiatorn, har du får kallt i något rum, öka grundflödet där.
Man börja alltid med kurvan så du får en korrekt "grundtemp" i huset, först därefter skall du börja finjustera på grundflöden.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad AndyK

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
har du kollat så att den är inställd för golvvärme, och inte för element? det gör du i servicemenyn (bakåtpil 7 sek) tror det hette flödesinställning
Tack för bra tips, kollade och den är rätt inställd  tummenupp

Utloggad AndyK

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag tolkar grafen som att effektbehovet är så lågt att pumpen under större delen av tiden går som on/off, kan det stämma med verkligheten? I så fall är det inget direkt konstigt med att framledningen pendlar 10 grader. Man kan antagligen trimma en del på systemet, men att minska på pendlingen riskerar ge tätare kompressorstarter - och det vill man också undvika.

Därför skulle jag börja med ett förtydligande på följande punkt: På vilket sätt upplevs golvvärmen som ojämn? Ojämnt spridd över rummet, ojämn mellan rum, varierande över tid med samma periodicitet som man ser på framledningen, eller kanske med någon annan period?
OK, du har kanske rätt, Det är inte så att det bara är vissa rum eller ojämt i något specifikt rum.
Det jag reagerade på att det var lite kallt  någon dag och tänkte, hmm dags att kika på hur systemet mår, har inte brytt mig om pumpen sedan i vintras, varken titta på om pumpen lever eller om appen funkar. då kikade jag in på graferna och tyckte att framledningen fladdrade mycket upp och ner och tänkte att det kanske hängde ihop med att jag uppfattade det svalt häromdagen...men kikar man på grafen så borde inte tempen i golvet sjunka så mycket , golvet är ju rätt trögt...
Min granne har en Thermia, och jag jämförde deras kurva för framledningstemp och den pendlar knappt något...Så jag började ana oråd....i teorin skall ju inte den ju inte pendla, reglermässigt borde det funka bättre än jag upplever det. Jag skall plocka bort alla temostater och låta det flöda och ställa in grunden, sen får det kanske bara bli att koppla temostater  i sovrummen bara

Utloggad AndyK

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kolla kompressorns frekvens, går den på min hela tiden så går den on/off.
Sen är det några saker till:
Öppna alla termostater max.
Trimma in kurvan så attt det blir lagom varmt inne.
När kurvan är intrimmad kan man begränsa med termostater i de rum som man ev vill ha lite svalare.
Tack för tips  tummenupp, inte riktigt säker på vad du menar med "går den på min hela tiden så går den on/off"
Skall göra som du säger koppla bort termostater och rätta till kurvan, får bli att bara sätta tillbaka temrostater i sovrummen, resten av slingorna får bli bypass

Utloggad AndyK

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Mmm, frekvensgrafen är viktigare, OM värmepumpen går hela tiden men du har varierande temp så kan det vara termostater/flöde som spökar.
Går den on/off är det som tidigare skrivits normalt utseende, troligen är den där perioden i mitten av grafen enda tillfället kompressorn gått kontinuerligt.

Och som CarlN skriver, försök trimma in systemet så att du får lagom varmt i alla rum utan några termostater i drift.
Har du för varmt i något rum, stryp grundflödet på den slingan/radiatorn, har du får kallt i något rum, öka grundflödet där.
Man börja alltid med kurvan så du får en korrekt "grundtemp" i huset, först därefter skall du börja finjustera på grundflöden.
Tack Rickard  tummenupp, skall göra som du och CarlN skriver, tack för alla råd/tips!  "love"

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29867
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
"går den på min hela tiden så går den on/off"


Eftersom du har en 1155 så anpassar den kompressorns frekvens efter värmebehovet, men den har en min uteffekt som den inte kan understiga.
Om husets värmebehov understiger minimum vad kompressorn ger på lägsta frekvensen så kommer den stanna/starta hela tiden.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad AndyK

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Eftersom du har en 1155 så anpassar den kompressorns frekvens efter värmebehovet, men den har en min uteffekt som den inte kan understiga.
Om husets värmebehov understiger minimum vad kompressorn ger på lägsta frekvensen så kommer den stanna/starta hela tiden.
Ok, då kanske allt är frid och fröjd, skall dock följa ditt råd att trimma kurvan och ta bort några termostater. Tack för hjälpen!! "love"

Utloggad AndyK

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej, Har nu gjort som många av er rekommenderade, kopplade ut termostaterna, justerade ner kurva rejält...blev grymt varmt  :o
Sen upptäckte jag flera saker som var knasigt, såg att jag hade haft massor med Pressostatlarm, samt flera "infon" att kompressorn hade begränsats av effektvakten :-(
Jag såg att inställning för huvudsäkringen var ställd på 16 A, justerade upp till 20 vilket vi har idag.
Men, nu när jag kört ett tag åker aktuell framledning upp och ner rätt mycket, (mellan 32-26 grader) Börvärdet ligger stabilt under hela dagen...
Det som jag klurar på, det är att topparna (runt 32) återkommer med ca 1 timmes intervall, kan det ha att göra med att jag har prioritet inställd på att köra värme 30  min och sedan VV 30 min ?
Det andra som jag undrar det är inställningen Max diff framled. Den står på max 5 grader, är det det en rimlig inställning? kan det påverka detta fluktuerande ?

Jag tycker fortfarande att framledningstempens fluktuation är för stor, eller?
Tack på förhand!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35462
  • Karma +55/-45
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Åter igen, om ditt effektbehov är så lågt att värmepumpen går on/off för att den lägsta uteffekten är högre än husets energibehov vid denna utetemp så kommer du att få den typen av grafer du ser nu.
5 grader max diff kanske är lite lågt, men om du höjer den så lär du få ännu större temperatursväningar (om det är det värdet som stänger ned kompressorn).
Om du jämför börvärdet med topparna och det skiljer 5 grader så är det troligen max diff som begränsar.

Det du gjort rätt är att öppna alla termostater och justera kurvan, det är det absolut mest grundläggande för att ge värmepumpen förutsättningar att reglera på ett bra sätt.
Personligen så tycker jag att man kan ställa in max diff och gradminutvärdet för start så att man får som mest 20 starter/dygn, det blir då en kompromiss mellan stora temperatursvägningar och många start och stopp på kompressorn under perioder med lågt effektbehov för att värma huset.
Tillåter man för högt värde på max diff så innebär det sämre COP när värmepumpen arbetar med onödigt hög temperatur.
På samma sätt får man anta att start/stopp också genererar delar av drifttiden när COP inte är optimal.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29867
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Jag tolkar kurvan som att värmepumpen klarar att hålla ca 32 C när den går på min frekvensen.
Om börvärdet är 28 C så kommer den gå on/off, men det är inget alarmernde i kurvan som jag ser det.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad AndyK

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Åter igen, om ditt effektbehov är så lågt att värmepumpen går on/off för att den lägsta uteffekten är högre än husets energibehov vid denna utetemp så kommer du att få den typen av grafer du ser nu.
5 grader max diff kanske är lite lågt, men om du höjer den så lär du få ännu större temperatursväningar (om det är det värdet som stänger ned kompressorn).
Om du jämför börvärdet med topparna och det skiljer 5 grader så är det troligen max diff som begränsar.

Det du gjort rätt är att öppna alla termostater och justera kurvan, det är det absolut mest grundläggande för att ge värmepumpen förutsättningar att reglera på ett bra sätt.
Personligen så tycker jag att man kan ställa in max diff och gradminutvärdet för start så att man får som mest 20 starter/dygn, det blir då en kompromiss mellan stora temperatursvägningar och många start och stopp på kompressorn under perioder med lågt effektbehov för att värma huset.
Tillåter man för högt värde på max diff så innebär det sämre COP när värmepumpen arbetar med onödigt hög temperatur.
På samma sätt får man anta att start/stopp också genererar delar av drifttiden när COP inte är optimal.
Tack, då får jag väl acceptera att allt blir korrekt när jag lyckats justera in rätt kurva :-)
Jag är nere på kurva 3 nu, har 24,9 grader i vardagsrummet, skall se vad den ligger på ikväll, tack för svar! tummenupp

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!