0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
har du kollat så att den är inställd för golvvärme, och inte för element? det gör du i servicemenyn (bakåtpil 7 sek) tror det hette flödesinställning
Jag tolkar grafen som att effektbehovet är så lågt att pumpen under större delen av tiden går som on/off, kan det stämma med verkligheten? I så fall är det inget direkt konstigt med att framledningen pendlar 10 grader. Man kan antagligen trimma en del på systemet, men att minska på pendlingen riskerar ge tätare kompressorstarter - och det vill man också undvika.Därför skulle jag börja med ett förtydligande på följande punkt: På vilket sätt upplevs golvvärmen som ojämn? Ojämnt spridd över rummet, ojämn mellan rum, varierande över tid med samma periodicitet som man ser på framledningen, eller kanske med någon annan period?
Kolla kompressorns frekvens, går den på min hela tiden så går den on/off.Sen är det några saker till:Öppna alla termostater max.Trimma in kurvan så attt det blir lagom varmt inne.När kurvan är intrimmad kan man begränsa med termostater i de rum som man ev vill ha lite svalare.
Mmm, frekvensgrafen är viktigare, OM värmepumpen går hela tiden men du har varierande temp så kan det vara termostater/flöde som spökar.Går den on/off är det som tidigare skrivits normalt utseende, troligen är den där perioden i mitten av grafen enda tillfället kompressorn gått kontinuerligt.Och som CarlN skriver, försök trimma in systemet så att du får lagom varmt i alla rum utan några termostater i drift.Har du för varmt i något rum, stryp grundflödet på den slingan/radiatorn, har du får kallt i något rum, öka grundflödet där.Man börja alltid med kurvan så du får en korrekt "grundtemp" i huset, först därefter skall du börja finjustera på grundflöden.
"går den på min hela tiden så går den on/off"
Eftersom du har en 1155 så anpassar den kompressorns frekvens efter värmebehovet, men den har en min uteffekt som den inte kan understiga.Om husets värmebehov understiger minimum vad kompressorn ger på lägsta frekvensen så kommer den stanna/starta hela tiden.
Åter igen, om ditt effektbehov är så lågt att värmepumpen går on/off för att den lägsta uteffekten är högre än husets energibehov vid denna utetemp så kommer du att få den typen av grafer du ser nu.5 grader max diff kanske är lite lågt, men om du höjer den så lär du få ännu större temperatursväningar (om det är det värdet som stänger ned kompressorn).Om du jämför börvärdet med topparna och det skiljer 5 grader så är det troligen max diff som begränsar.Det du gjort rätt är att öppna alla termostater och justera kurvan, det är det absolut mest grundläggande för att ge värmepumpen förutsättningar att reglera på ett bra sätt.Personligen så tycker jag att man kan ställa in max diff och gradminutvärdet för start så att man får som mest 20 starter/dygn, det blir då en kompromiss mellan stora temperatursvägningar och många start och stopp på kompressorn under perioder med lågt effektbehov för att värma huset.Tillåter man för högt värde på max diff så innebär det sämre COP när värmepumpen arbetar med onödigt hög temperatur.På samma sätt får man anta att start/stopp också genererar delar av drifttiden när COP inte är optimal.