Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
»
Nibe
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
Flödesinställning
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
2
Next
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: Flödesinställning (läst 2325 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Zeke2020
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 156
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
Zeke2020
Flödesinställning
«
skrivet:
10 november 2020, 20:15:06 »
Citera
Hej,
Jag har, som några redan vet inte den bästa tilluftsflödet i huset. Har nu en flödesmätare hemma som jag kan kolla till och frånluften. Eftersom jag har det dragit så vill jag balansera upp flödena.
Eftersom jag inte kan justera upp tillflödet mera (kunde göra lite mer idag) så vill jag sänka frånluftsflödet utan att äventyra något med huset.
Huset: 123 m2
Stämmer det att minsta frånluftsflödet blir då 0,35 x 123 => 43 liter/s?
Jag har justerat ned det nu till 52 liter/s. Om det stämmer med 43 liter/s så kanske jag kan justera ned det mer men vet inte om jag vågar.
Behöver lite support och nån med erfarenhet.
/Tack
Loggat
25fOCUS
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 5048
Karma +2/-2
25fOCUS
SV: Flödesinställning
«
Svar #1 skrivet:
10 november 2020, 21:37:19 »
Citera
Bara att prova, det kan inte hända något dramatiskt.
Loggat
Zeke2020
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Zeke2020
«
Svar #2 skrivet:
10 november 2020, 21:41:46 »
Citera
Hej,
Det som oroar mig är att jag är nära min gräns och det kan bli fukt och mögel.
Är beräkningsformeln rätt för min gräns för frånluftsflöde om mitt hus är 123 m2. dvs: 0,35 x 123 m2?
Loggat
HBerggren
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Västra Götaland
Antal inlägg: 3975
Karma +3/-0
HBerggren
«
Svar #3 skrivet:
11 november 2020, 00:15:39 »
Citera
Det stämmer bra. Har du högt i tak så kan man räkna på ett annat sätt. Har man onormalt många inneboende så ska man kompensera för det.
Fukt och mögel får man om tilluften är högre än frånluften, byggfusk, använder aldrig köksfläkten, torkar tvätt där det inte är frånluft eller öppna ytor. Ojämn inomhustemperatur, dålig självdragsventilation m.m. Skador uppstår inte vid 0,34 l/s. Jag tror man kan gå rejält lågt i flöde om flödesriktningarna är genomtänkta och mänskliga fukthanteringen är genomtänkt.
Fundera, var kommer fukten, var går den ut? Det summerar allt egentligen. Om du vill ha facit, kika efter en fuktmätare för inomhusluften, flytta den runt lite där du tror fukt finns.
Kondens på rutors insida och mellan kyl och frysens utsidor, där kan det kondensera tidigt. Vanligare på sommaren. Badrumsspegeln är en bra fuktindikator också.
«
Senast ändrad: 11 november 2020, 00:21:04 av HBerggren
»
Loggat
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.
Zeke2020
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Zeke2020
«
Svar #4 skrivet:
17 november 2020, 14:01:26 »
Citera
Hej,
Ja badrumsspegeln säger många är en bra indikator. Vad finns det för tumregel relaterat till det?
Loggat
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 29867
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #5 skrivet:
17 november 2020, 15:15:02 »
Citera
Lite beroende på årstiden så bör imman på speglarna försvinna efter en liten stund när man duschat klart.
På sommaren när det är som fuktigast ute, kanske 15 minuter?
På vintern så ska imman försvinna på 5 minuter.
Detta är lite beroende på vem som duschar, lägg på 50% på tiden om det är en tonårsdotter...
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
HBerggren
Dignitär inom värmepump
Karma +3/-0
HBerggren
«
Svar #6 skrivet:
17 november 2020, 22:29:12 »
Citera
Minns att jag ville lägga till sist jag skrev, men glömde bort.
Angående fukthantering. Man bör inte lämna badrumsdörren öppen efter duschning. Då stannar fukten i det fukttåliga rummet och väntar på komma ut genom ventilationen. Annars sprids den ut i huset och kan hamna på känsligare ställen.
Loggat
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.
Zeke2020
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Zeke2020
«
Svar #7 skrivet:
06 januari 2021, 09:40:03 »
Citera
Nu har jag justerat ned frånluften till 46 liter/sekund och det motsvarar 47% på fläktinställningen. Jag har ett hus som är 123 m2 och räknande ut att minsta flödet får inte understiga 43 liter per sekund (0.35x123 m2).
Blev lite bättre komfort i huset men märker att jag fortfarande skulle vilja ha lite mer tilluft för att slippa kalldraget. Har tagit bort lite av tätningslister på två av fönstren och det gjorde lite mer bättre när det gäller komforten. Men jag inser att jag inte kan få till mer tilluft.
Ser att jag fortfarande har ett undertryck i huset eftersom när jag öppnar ytterdörren (ca nån centimeter) så sugs den igen direkt.
Nu har jag lämnat tillbaka flödesmätaren och ångrar att jag inte justerade ned lite till på frånluften. Har ju nu inställt på 47% som motsvarar 46 l/s. Skulle ha kollat vilken fläkthastighet som mostvarar 43 liter/s och testat comforten med den inställningen.
Det kan vara så att om jag ställer fläkten på 44% så kanske det då motsvarar 43 liter/s men vet inte om jag vågar testa det.
Fråga: om jag lägger mig på gränsen, lite under min nivån (43 liter/s) och ser att det forfarande finns undertryck i huset (dörren sugs igen) vad är riskerna ? (Lite feg och lägga mig på min-nivån
)
«
Senast ändrad: 06 januari 2021, 19:57:46 av Zeke2020
»
Loggat
Zeke2020
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Zeke2020
«
Svar #8 skrivet:
03 februari 2021, 08:12:42 »
Citera
Hej igen
Fukt på badrumspegeln försvinner inom 30 sekunder så jag antar att det är helt ok.
Men jag tänker på vattenrören som går till handfat och toa, där blir det kondens på rören. Speciellt på de kalla rören. Det tar mycket längre tid att få bort. Är det ok att de tar längre tid att få bort?
Loggat
HBerggren
Dignitär inom värmepump
Karma +3/-0
HBerggren
«
Svar #9 skrivet:
03 februari 2021, 11:23:17 »
Citera
Jag tycker det är ett mått på fuktighet egentligen. Har man nyss duschat är fuktigheten lokalt högre och inget konstigt egentligen. Hos mig droppar det inte från kallrören under vintertiden.
Se om du kan få tag i någon luftfuktighetsmätare, då kan du se hur det är i olika delar av huset. Även ta med den på jobbet eller till grannen för att jämföra med samma mätare och på så vis få samma referens, även om det inte är ett kalibrerat instrument.
Loggat
Zeke2020
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Zeke2020
«
Svar #10 skrivet:
03 februari 2021, 11:45:01 »
Citera
Ok så du har inga kondensdroppar alls på rören.
Svårt kanske att få till en luftfuktighetsmätare.
När det gäller frånluft: Jag har nu i vårt lilla badrum från luft på 10 liter/s , det vet jag för jag har kollat det med en flödesmätare. Hela huset som är 123 m2 ligger frånluften på 46 liter /s. Inställnigen på Nibe är då 47%.
Om det är en signal om att det är för låg frånluft genom att det är kondens på rören i vårt lilla badrum så kanske jag får jag öka frånluften på Nibe till 50%. Det modtvarar totalt på 49 liter/s. Och lilla badrummet är det då 10.5 liter/s. Jag testade med flödesmätare i november när jag hade den på lån och privade och noterade olika inställningar.
Trodde att att det var ok med kondens på rören en stund.
Om ändå imman på badrummet försvann snabbt.
Vill bara tillägga att vårt lilla badrum är på nästan 4 m2. Att det är litet så kanske det spelar roll, vet ej.
«
Senast ändrad: 03 februari 2021, 11:54:25 av Zeke2020
»
Loggat
Pierrelu
Kan värmepumpar
Stad/land: Bålsta
Antal inlägg: 55
Karma +0/-0
Kön:
Pierrelu
«
Svar #11 skrivet:
03 februari 2021, 12:01:33 »
Citera
Varför bara 10l/s i badrummet? Normen ligger ju på 15l/s
För det låter som det är ett badrum (där man duschar) och inte bara toalett?
Det kanske är där du har ditt problem?
Se länk
https://soliduct.se/luftflode
«
Senast ändrad: 03 februari 2021, 12:17:04 av Pierrelu
»
Loggat
1999 Sävsjö trähus, 148 kvm på 1 plan. Platta på mark med golvvärme.
2019/11 Nibe F370 installerad .
2022/05 Daikin XRH40 installerades
Tillträdde Juni 2020
2021 - 15897 kwh total, 13500 kwh uppvärmning varav ~8500 kwh elpatron
2022 -
Zeke2020
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Zeke2020
«
Svar #12 skrivet:
03 februari 2021, 12:23:41 »
Citera
Ja vi duschar där. Det var flödesteknikern som sa att jag kan gå ned till 10 eftersom jag har golvvärme där.
Det var därför.
I äldre protokollet för huset (-83) så låg det på 10 l/s också. Vi har bott här sen 2001.
En undran. Har riktlinjerna skärps genom åren?
«
Senast ändrad: 03 februari 2021, 12:39:48 av Zeke2020
»
Loggat
HBerggren
Dignitär inom värmepump
Karma +3/-0
HBerggren
«
Svar #13 skrivet:
03 februari 2021, 13:07:40 »
Citera
Tänkte på sån fuktighetsmätare som är billig, inbyggd i batteridriven termometer eller liknande. Eller en dedikerad handhållen av billigt snitt för någon hundring. Bara för att kunna testa sig fram för sin egna trygghet.
Det kan hända att det blir mer kondensutslag på ledningen med ett mindre badrum.
Mitt är lite mer avlångt och smalt, där luften kommer in i underkant av dörren och mynnar ut relativt nära toaledningen.
Duschledningar är inbyggt, så där kan inte jag jämföra.
Sen när du väl duschar så blir ju fuktigheten skyhög oavsett så då ska det alltid bli kondens egentligen om toan varit använd. Har du utanpåliggande rör till duschen så blir det absolut alltid kondens där.
Men det är viktigt att inte hela badrummet är fuktigt för länge. Men tycker det verkar ok när spegeln torkar upp så fort. När du har golvvärme så bör du vara extra trygg. Fogmögel från schamporester är ju det vanligaste. Är golvet varmt så blir det sällan rätt fukthalt där om golvet är varmt året om.
«
Senast ändrad: 03 februari 2021, 13:12:00 av HBerggren
»
Loggat
Zeke2020
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Zeke2020
«
Svar #14 skrivet:
03 februari 2021, 13:10:21 »
Citera
Berggren, om du har tid och lust nån gång var vänlig skicka nån bild eller liknande på en sån du menar.
Det vore snällt!
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
2
Next
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
»
Nibe
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
Flödesinställning
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1263
dolda: 0
användare: 13
Användare online
:
Johnlennonx
BiggerDigger
jantijanti
Josth
jälldorf
Jisse
TS Comfort AB
Carl N
R_F
Bull Geotherm/Bergvärme
Mr.Hammer
TJGreene
sigge01
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info