Såg vatten på golvet vid pannan och konstaterade att isoleringen kring tanken var blöt i nederkant, men det var inga larm.
Efter lite läsande här så stängde jag av pannan eftersom jag inte ville riskera kortslutning av kraftkort m.m..
Rengjorde kondensslangen som det var stopp i rätt högt upp, det kom ut 10-15 dl vatten (tänkte inte på att mäta) tillsammans med allt skräp. (Jag har bott här i 3½ år uatn att veta att den slangen behövde rengöras...)
Skruvade bort övre plåten och konstaterade att det var fuktigt bakom, det hängde vattendroppar från rör och andra saker och isoleringen i botten var lite fuktig.
Kollade även hur det såg ut kring kraftkorten men där var det helt torrt, inget vatten hade läckt in där som tur är.
Monterar ihop allt och startar upp pannan och allt verkar vara frid och fröjd.
Senare kollar jag till den och då larmar den för pressostat låg, mera läsning här och monterar bort allt för att konstatera att fläkten inte snurrar, jag tycker det verkar mera fuktigt och isoleringen i botten är blötare, men det är mest en känsla.
Fläkten går att snurra lätt med handkraft.
Nu har jag kollat till den igen, inget larm utan normaldrift, men fläkten står still och det är is på kompressorn.
Fläkten är utbytt för några år sen enligt tidigare ägaren och det kan man se eftersom sladden till den är skarvad.
Så frågorna jag har efter att ha läst lite trådar här men ändå inte funnit svaren på är:
1. Ska jag ställa pannan på att köra i något speciellt läge eller ska jag bara låta den köra som vanligt?
2. Hur blir man av med isen? Kan man köra utan att plåten är på plats?
3. Hur kontrollerar jag om kondensatorn är trasig?
4. Hur kontroller jag lättast om fläkten är trasig?
Edit: Har nu hittat denna
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=45548.0 så jag kan börja mäta lite.