Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: CU-QE9PKE , har den lÃ¥gtrycksvakt? Misslyckad installation?  (läst 903 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bjober

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej.
Jag installerade en Panasonic CU-QE9PKE i fjällstugan.
Vi köpte den lätt begagnad inom familjen. Den är tillverkad 2015.6 och har använts väldigt sparsamt.
De som hade den sög in gasen i utedelen och stängde ventilerna så som jag förstått att man ska göra. Sen stog den i kallförråd nått år innan vi köpte den.
När jag installerat den så vaccumpumpade jag kanske en timme. Stängde kran och kollade på manometerstället att den höll tätt en timme. Pumpade lite till utifall att, jag har ju ingen riktig vaccummeter utan bara manometern.
Sen stängde jag kran på manometerstället, öppnade 3vägarn på värmepumpen lite tills jag fått övertryck innan jag skruvade av slangarna, så jag inte skulle suga in luft.
Därefter öppnades 3vägarn helt och sist 2vägarn .
Vid uppstart så hände inte så mycket i början, utedelen knorrade lite ibland men ingen fläkt snurrade.
Efter kanske 30min då vi läst manual och fipplat med fjärrkontroll mm så började det snurra i utedelen och det värmde inne.
Jag noterade frost på nedre 10cm av förångaren och funderade då på ev gasbrist men visste inte riktigt hur den skulle bete sig. Tiden denna helg i stugan tog slut och pumpen värmde bra så vi åkte hem nöjda.

Några veckor senare hade pumpen stannat och säkringen i huset gått.
Efter säkringsbyte kom ingen värme.

Kan gasbrist ha fått pumpen att skära?
Har försökt läst på men ser bara nått om högtryckslarm , inget om lågtryck. Finns det lågtrycksvakt?

Har jag klantat mig?

Har en 2stegs kina pump men upplever att den suger bra. Har bla annat torkat våt elektronik med den så den bör ju torkat ut fukt i rören och innedelen tycker jag.

Har fixat familjens bil AC men detta är första värmepumpen för mig.

Åker upp till helgen och hoppas på att en mus bitit i kabeln och att kompressorn mår bra.

Utloggad Bjober

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CU-QE9PKE , har den lågtrycksvakt? Misslyckad installation?
« Svar #1 skrivet: 07 november 2020, 18:10:26 »
Nu har jag tittat på pumpen och finner inga fel.
Den värmer bra och jag har kört den ett par timmar.
Första 5 minutrarna noterade jag frost längst ner på utedelen men lite senare när allt stabiliserat sig är tempen på förångaren jämn. Har +5 ute, -2 på hela förångaren mätt med enkel ir-mätare genom fläkten. Hela förångaren bygger fukt och is jämnt fördelat. 53° respektive 38° på rören från utedelen. 46° i luftströmmen inne.
Jag kan inte se att jag behöver pilla mer med denna pump.
Vad tycker ni?

Utloggad Bjober

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CU-QE9PKE , har den lågtrycksvakt? Misslyckad installation?
« Svar #2 skrivet: 07 november 2020, 23:20:13 »
Har iaf konstaterat att den inte innehåller någon tryckgivare för lågtryck men att den däremot loggar temp och motorström och därigenom räknar ut om maskineriet innehåller korrekt gasmängd.

Hur skulle kvarvarande fukt yttra sig?
Kan proppen gå om det blir is och tätt i expansionsventilen?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!