Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/vatten
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt Luft/vatten
»
Nibe
(Moderatorer:
Bertil
,
Lmf
) »
Ämne:
HP larm/säkring till utedel löser ut Nibe Split
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: HP larm/säkring till utedel löser ut Nibe Split (läst 1140 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
jonasb
En väldigt glad amatör med teknikintresse. Kan mer om reglersystem än om kompressorcykeln!
Expert på värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 508
Karma +0/-0
Kön:
jonasb
«
skrivet:
02 november 2020, 13:47:49 »
Citera
Hej, jag har haft problem med min Split sen 1 år tillbaka. Med 2-4 veckors mellanrum löser högtryckspressostaten ut alternativt går säkringen till uteenheten (ungefär varrannan gång). Detta har normalt sett skett vin VV produktion, men nu har det börjat hända vid oljeretur. Vid oljereturen hämtar väl uteenheten hem allt köldmedel så det borde väl inte ha med innenheten (värmeväxlare, flöde, mm.). Firman som jag har haft här flera gånger kan inte hitta något. Vad kan det bero på? Kärvande expantionsventil?
MVH/Jonas
Loggat
1790 tals stockhus i Stockholmsområdet, 140 m2 uppvärmd yta, konverterat till vattenburet 2007-2009, golvkomfortvärme + radiatorer, 50 m Aqua quattro kulvert, VVC, Nibe split installerad Dec 2009.
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 29873
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
SV: HP larm/säkring till utedel löser ut Nibe Split
«
Svar #1 skrivet:
02 november 2020, 14:48:27 »
Citera
Om jag inte är feliformerad körs oljeretur när inte avfrostning sker regelbundet för att blåsa tillbaka olja till kompressorn.
Vid både VV-laddning och oljeretur så går kompressorn på högsta fart?
Jag skulle gissa på t ex.
Dåligt flöde på cirkpumpen (för vattnet genom kondensorn)
Krånglande expansinsventil
Igensatt torkfilter
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
jonasb
En väldigt glad amatör med teknikintresse. Kan mer om reglersystem än om kompressorcykeln!
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Kön:
jonasb
«
Svar #2 skrivet:
02 november 2020, 15:28:34 »
Citera
Jag har ett rellativt högt flöde i VB kretsen.
Om jag förstår det hela är oljeretur när kompressorn hämtar hem all kylmedia för att få hem oljan. Oljeretur sker när det inte finns behov av avfrostning (vid avfrostning kommer oljan hem av sig själv). Så min teori är att eftersom HP/säkring löser ur vid hemhämtande av kylmediet kan inneenheten, värmeväxlare och VB flöden uteslutas. Kvar är Torkfilter, Expansionsventil, ev. HP/LP givare.
Håller du med?
MVH/Jonas
Loggat
1790 tals stockhus i Stockholmsområdet, 140 m2 uppvärmd yta, konverterat till vattenburet 2007-2009, golvkomfortvärme + radiatorer, 50 m Aqua quattro kulvert, VVC, Nibe split installerad Dec 2009.
jonasb
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Kön:
jonasb
«
Svar #3 skrivet:
02 november 2020, 20:41:07 »
Citera
Sen kan jag tycka att det är konstigt att säkringen till uteenheten utlöser, jag hade trott/hoppats på att HP larmet kom före den punkt där kompressorn överlastar säkringen!
Loggat
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 29873
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #4 skrivet:
03 november 2020, 21:05:32 »
Citera
Det där är lite lurigt, när min mjukstart pajade så fortsatte kompressorn att gå när KB-pumpen stannade.
Jag hade förväntat mig ett LP larm men motorskyddet han lösa först på grund av att kompressorn gick tyngre.
Så motorskyddet kan mycket väl lösa innan HP.
Men din split har väl en larmlogg som visar alla värden på förångare, suggas, hetgas och vätskeledning vid larm?
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/vatten
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt Luft/vatten
»
Nibe
(Moderatorer:
Bertil
,
Lmf
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1284
dolda: 0
användare: 21
Användare online
:
tyke
Rickard
BiggerDigger
David_L
macman
Rdx
micke_t
DonPablo
Johnlennonx
Jisse
Musicdigger
simplo
Hansson
Nicsnick
Smurfen.
Beppo
LillaRodde
TS Comfort AB
perra83
Kaggen
krambriw
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info