Skrev en fråga igår men ser inte vart den tog vägen så den måste hamnat fel...
Satte igång pumpen igår och är lite förbryllad. Jag har kopplat den mot en acctank på 750L. Styrningen är vald till framledning och temperaturen styrs av väderkurvan 35-45 grader beroende på ute temp.
Iakttog driften igår och tyckte det va skummt.
1. Pumpen drar igång 30l/min...
2. returen ligger under (35) börvärdet som just då va 38 grader
3. Kompressorn startar och går i max 5 min innan den stänger av. Inget händer såklart med returen eftersom det är massa vatten i systemet så varför stänger den av??
Testade att höja börvärdet till 45 och då tuffa den på...så är det framledningen som är börvärdet???
Känns ju helskummt att den ska köra så korta intervaller när jag har så trögt system.
Pumpen verkar även starta/stoppa ofta för att kolla vattentempen typ var 5e minut vilket även det känns helt onödigt när det är över 10grader ute och systemet typ ändrar sig 0.01 grad under den tiden....
Skulle även vilja kunna styra enligt schema vilket jag trodde man kunde innan jag köpte...Det enda som verkar gå att göra är att välja mellan tyst nivå 1 2 eller 3. Vad dessa nivåer innebär i detalj saknas det helt info om i manualen.
Syftet med min schemaläggning skulle vara att köra pumpen minimalt vardagar 06-10 och 17-22 då elpriset är högt (har spotpris på el). Kan ju kanske köra tystaste nivån men frågan är vad det innebär. Jag vill ju inte sänka COP eller köra på någon onödig drift för kompressorn.