Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hjälp mig optimera vårt värmesystem IVT Greenline HT Plus C9  (läst 2980 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad keckepro

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
Hej!
Har snart bott två år i ett 20 tals 2 våningshus med källare på (190 m2 + 60 m2 källare).
Har inte riktigt fått ordning på värmepumpen som sitter här och heller inget jag prioriterat förrän nu, men jag tror där finns stor potential för förbättring.

Följande gäller just nu:

Radiatorsystemet härstammar från 60 talet då huset renoverades omfattande, det är alltså de typiska våffelräfflade panelerna avsedda för högtemp

Har endast utegivare, ang innegivare se längre ner

I källaren är klimatet ok, ibland lite väl varmt men inget vi tänker på - det är ingen bostadsyta för oss

På bottenplan är det i princip alltid lite kallt, väggarna är massiva tegelväggar och det blir ett väldigt kalldrag från dem.
Framförallt i övergångsperioden höst/vår (vilket ibland är 9 månader här i skåne...) blir det rätt så ”rått”. Dock så har vi en kamin vi brukar elda med och eftersom hela bottenvåningen är i öppen planlösning sprider sig värmen bra.

På övervåningen är det snedtak i rummen och gavlarna är isolerade invändigt. Det medför att alla sovrummen är lite för varma för att sova gött i och vi brukar strypa ner termostaterna i 3 av sovrummen till hälften för att få ok komfort.

Så följande gäller - vilket är det som är ett problem. Bottenvåning för kall, ovanvåning för varm.

Hade först tankar på att köpa en innegivare - men problemet är väl då att om jag sätter den på BV blir det ännu varmare på OV och vice versa.
Nu när jag läst på ltie lutar jag mer åt att en arbetstank kanske hade varit ett bättre alternativ där man kan reglera varje rum separat, men samtidigt kvarstår ju då problemet att det känns som BV kräver högre framledning än OV.
Alternativt kanske byta ut radiatorerna på BV till lågtempare. Finns ju numera snygga sådana som passar ett gammalt hus.

Har inte pillat på värmekurvan eller så än, vet inte riktigt var jag skall börja för att få ordning på detta.

Anledningen till att jag börjat se över detta nu är att jag tycker vi har rätt hög förbrukning (25.0000 kwh en mild vinter mot föregående ägares 18.000). Kommer sätta en separat mätare på VP för att kunna logga.

Några inspel?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29838
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp mig optimera vårt värmesystem IVT Greenline HT Plus C9
« Svar #1 skrivet: 28 oktober 2020, 14:58:17 »


 "love"
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35428
  • Karma +55/-45
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Kolla så att du har flöde på radiatorerna i markplan, DeltaT vid ca 50 graders frameldning skall ligga på 5 till som mest 10 grader, är det större deltaT än så måste du försöka få upp flödet genom radiatorn.
För att skrämma upp tempen kan du öka kurvan rejält, och parallellförskjutningen.
Är flödet OK så finns ju alltid en möjlighet att byta ut någon eller några radiatrorer till större eller effektivare.

Jag skulle nog strypa grundflödet till radiatorerna i källaren så ni inte har onödigt varmt där, och låta termostaterna styra på övervåningen (eller strypa grundflödet om det går bra).

Är flödet i markplan OK och du inte vill byta dem, eller isolera huset så måste du höja kurvan, på vissa värmepumpar kan man "knäcka kurvan" vid 0 grader då det ofta känns lite kallt inne just vid 0 grader ute, det kan också vara en lösning för att få till komforten just vid nollan.

En IR-termometer kan vara ett bra verktyg när man skall justera grundflöden.
https://www.energibutiken.se/sv/termometrar/110-ir-termometer.html
« Senast ändrad: 28 oktober 2020, 15:59:24 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad keckepro

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0

Utloggad keckepro

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
Kolla så att du har flöde på radiatorerna i markplan, DeltaT vid ca 50 graders frameldning skall ligga på 5 till som mest 10 grader, är det större deltaT än så måste du försöka få upp flödet genom radiatorn.
För att skrämma upp tempen kan du öka kurvan rejält, och parallellförskjutningen.
Är flödet OK så finns ju alltid en möjlighet att byta ut någon eller några radiatrorer till större eller effektivare.

Jag skulle nog strypa grundflödet till radiatorerna i källaren så ni inte har onödigt varmt där, och låta termostaterna styra på övervåningen (eller strypa grundflödet om det går bra).

Är flödet i markplan OK och du inte vill byta dem, eller isolera huset så måste du höja kurvan, på vissa värmepumpar kan man "knäcka kurvan" vid 0 grader då det ofta känns lite kallt inne just vid 0 grader ute, det kan också vara en lösning för att få till komforten just vid nollan.

En IR-termometer kan vara ett bra verktyg när man skall justera grundflöden.
https://www.energibutiken.se/sv/termometrar/110-ir-termometer.html


Ok, kan det fungera med digitala termostater på öv? Så slipper man hålla på och skruva på den titt som tätt. 19 grader i sovrummet vill jag ha.

Att tilläggsisolera nedervåningen är inte aktuellt i nuläget, då lär stilpolisen säga stopp.

Just nu är det 12 grader ute så väldigt litet värmebehov. Men en fråga - när man mäter delta T, skall det göras när värmepumpen kickat igång eller när den gått ett tag eller när den slått av? Det skiljer ju en hel del. Just nu blir det rätt många start stopp när det är så varmt ute

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 10161
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hjälp mig optimera vårt värmesystem IVT Greenline HT Plus C9
« Svar #5 skrivet: 28 oktober 2020, 18:59:49 »
Låter som termostathusen är gamla om du måste hålla på och skruva. Byt till nya termostater för att hålla jämn temperatur. Både Danfoss och MMA är bra termostater och går att sätta på de flesta termostatventiler även om det kan behövas adapter i vissa fall. Digitala termostater är onödigt om man bara vill ha en jämn rumstemperatur. Tar dessutom många timmar eller ett dygn att ändra temperaturen om huset är hyfsat isolerat.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35428
  • Karma +55/-45
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Ok, kan det fungera med digitala termostater på öv? Så slipper man hålla på och skruva på den titt som tätt. 19 grader i sovrummet vill jag ha.

Att tilläggsisolera nedervåningen är inte aktuellt i nuläget, då lär stilpolisen säga stopp.

Just nu är det 12 grader ute så väldigt litet värmebehov. Men en fråga - när man mäter delta T, skall det göras när värmepumpen kickat igång eller när den gått ett tag eller när den slått av? Det skiljer ju en hel del. Just nu blir det rätt många start stopp när det är så varmt ute

Du skall helst mäta när du har runt 50-55 grader på framledningen.
Därav mitt råd att tillfälligt höja kurvan till max, och om det inte räcker, även justera upp parallellförskjutningen så att värmepumpen går kontinuerligt tills du når den temperaturen.
Eller så väntar du helt enkelt tills det blir riktigt kallt ute innan du justerar grundflödet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad zipp00

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp mig optimera vårt värmesystem IVT Greenline HT Plus C9
« Svar #7 skrivet: 14 november 2020, 02:43:27 »
att ta ett vattenprov från radiatorkretsen och få det analyserat kan vara ett steg att få koll på hur det mår och om det finns föroreningar som exempelvis magnetit som flyter runt i systemet. om man har en värmekamera kan man se om radiatorn blir genomvarm eller bara delvis varm. det är svårt att avgöra det bara om man lägger handen emot det.

Utloggad keckepro

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp mig optimera vårt värmesystem IVT Greenline HT Plus C9
« Svar #8 skrivet: 27 november 2020, 08:54:14 »
Du skall helst mäta när du har runt 50-55 grader på framledningen.
Därav mitt råd att tillfälligt höja kurvan till max, och om det inte räcker, även justera upp parallellförskjutningen så att värmepumpen går kontinuerligt tills du når den temperaturen.
Eller så väntar du helt enkelt tills det blir riktigt kallt ute innan du justerar grundflödet.

Hej!
Har -1 här just nu och en framledning på ca 47 grader. Uppfattar det som lagom varmt på nedervåningen nu. Delta T ligger på 3-6 grader över elementen, så verkar vara ok där - dock ett av elementen som ligger på 12 graders diff. Vad bör man göra åt det? 

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35428
  • Karma +55/-45
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp mig optimera vårt värmesystem IVT Greenline HT Plus C9
« Svar #9 skrivet: 27 november 2020, 09:01:18 »
Bakom eventuell termostat finns ett "stift" som påverkas av termostaten i normalfallet, dessa kan ibland fastna "inne" så att man får för dåligt flöde.
Lossa termostaten och testa om stiftet kommer ut av sig självt efter att du tryckt in det.
Om inte, försök motionera igång det genom upprepade intryckningar, man kan även knacka lite lätt på själva sätet som stiftet går in i för att få det att lossna, men använd sunt förnuft så du inte slår sänder nåt.

Vissa radiatorer har även en strypning på returen, sitter ofta dold under en sexkanthuv.
Har du en sådan huv på returen kan du prova öppna och skriva på inkråmet, brukar vara 4-5 mm insex under locket.

Lite bilder skulle vara bra.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad keckepro

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp mig optimera vårt värmesystem IVT Greenline HT Plus C9
« Svar #10 skrivet: 27 november 2020, 09:30:54 »
Hej!
Tack för hjälpen, det var stiftet som hade satt sig. Nu är det fullt blås på alla radiatorer förutom en liten radiator (se nedan)
Framledningen ligger runt 48 grader nu och delta T på 3-6 grader över alla element.
Är det kanske för bra fjutt på cirkulationspumpen? Kanske kan sänka den ett hack??  Sc:,h
Har ju en extern cirk pump som man kan ställa på 3 hastigheter

Angående den lilla radiatorn så vet jag inte riktigt vad som hänt där men det ser ut som att där en gång suttit en termostat som blivit förstörd. Detta är till en rätt stor hall /trappnedgång ner till källaren så jag behöver ingen strypning här utan det kan vara fullt blås tycker jag, det kommer ändå aldrig bli för varmt där. Hur går man till väga för att ta bort resterna av termostaten som sitter där? Tycker den ser rätt konstig ut?? När jag skruvade ut ”ratten” som hade fastnat så långt ut det gick började det droppa vatten och nu slutar det inte


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35428
  • Karma +55/-45
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp mig optimera vårt värmesystem IVT Greenline HT Plus C9
« Svar #11 skrivet: 27 november 2020, 20:15:36 »
Kan tyvärr inte hjälpa dig med det.  :-\
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad keckepro

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp mig optimera vårt värmesystem IVT Greenline HT Plus C9
« Svar #12 skrivet: 27 november 2020, 22:08:38 »
Sådär då har man lekt rörmokare idag.
Det slutade inte droppa så fick åka till Bauhaus och köpa en ny ventil. Tömma hela värmesystemet, Linda gängor och lufta. Har luftat elementen 2 gånger nu. Kör en sista imorgon så hoppas jag det räcker och jag kan återgå till att försöka ställa in systemet.

Som sagt delta t 3-6 grader, är inte det lite väl snävt? Bör man då sänka hastigheten på pumpen eller vad gör man?


Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2602
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Hjälp mig optimera vårt värmesystem IVT Greenline HT Plus C9
« Svar #13 skrivet: 29 november 2020, 05:33:40 »
Sänk hastigheten ett steg om det är mekaniskt

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35428
  • Karma +55/-45
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp mig optimera vårt värmesystem IVT Greenline HT Plus C9
« Svar #14 skrivet: 29 november 2020, 09:46:11 »
Delta T över radiatorerna visar bara den momentana effekt som radiatorn lämnar vid en viss framledningstemp.
Den deltaT du skall titta på är den "totala", alltså skillnaden mellan fram och returtemp över värmepumpen.
Så länge kompressorn går och temperaturen stiger så ger värmepumpen mer effekt än radiatorerna kan göra av med, först när kompressorn går kontinuerligt och radiatorerna avger all producerad energi så är deltaT över radiatorerna samma som över värmepumpen.

Jag vill dessutom tillägga att det finns de som "utrett" hur låg deltaT påverkar COP och i de flesta fall jag kan erinra mig så har låg deltaT gett högre COP än hög deltaT.
Så länge man inte störs av brusande flödesljud är därför min slutsats att lite för höga flöden som regel inte är ett problem.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!