0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Kolla så att du har flöde på radiatorerna i markplan, DeltaT vid ca 50 graders frameldning skall ligga på 5 till som mest 10 grader, är det större deltaT än så måste du försöka få upp flödet genom radiatorn.För att skrämma upp tempen kan du öka kurvan rejält, och parallellförskjutningen.Är flödet OK så finns ju alltid en möjlighet att byta ut någon eller några radiatrorer till större eller effektivare.Jag skulle nog strypa grundflödet till radiatorerna i källaren så ni inte har onödigt varmt där, och låta termostaterna styra på övervåningen (eller strypa grundflödet om det går bra).Är flödet i markplan OK och du inte vill byta dem, eller isolera huset så måste du höja kurvan, på vissa värmepumpar kan man "knäcka kurvan" vid 0 grader då det ofta känns lite kallt inne just vid 0 grader ute, det kan också vara en lösning för att få till komforten just vid nollan.En IR-termometer kan vara ett bra verktyg när man skall justera grundflöden.https://www.energibutiken.se/sv/termometrar/110-ir-termometer.html
Ok, kan det fungera med digitala termostater på öv? Så slipper man hålla på och skruva på den titt som tätt. 19 grader i sovrummet vill jag ha. Att tilläggsisolera nedervåningen är inte aktuellt i nuläget, då lär stilpolisen säga stopp. Just nu är det 12 grader ute så väldigt litet värmebehov. Men en fråga - när man mäter delta T, skall det göras när värmepumpen kickat igång eller när den gått ett tag eller när den slått av? Det skiljer ju en hel del. Just nu blir det rätt många start stopp när det är så varmt ute
Du skall helst mäta när du har runt 50-55 grader på framledningen.Därav mitt råd att tillfälligt höja kurvan till max, och om det inte räcker, även justera upp parallellförskjutningen så att värmepumpen går kontinuerligt tills du når den temperaturen.Eller så väntar du helt enkelt tills det blir riktigt kallt ute innan du justerar grundflödet.