0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vet inte vad det är för storlek på pumpen men ska kolla upp detta när jag väl är på plats.Enligt fackman så är kompressorn i pumpen defekt den utdömd och man ombeds byta ut hela bergvärmepumpen.
Det är alltså totalt 250 m2, 125 nere och lika mycket uppe?Skall ni ha varmt i källaren?Den värmepumpen kan inte vara så kraftfull om ni bara har 140 meter borrhål, med dagens dimensionering gissar jag på en 7 kW värmepump.Ni skulle möjligen kunna stressa hålet med en större inverter på max 10-12 kW, eller en ny on/off på 8-10 kW.Om jag får gissa så har ni nog ett effektbehov på ca 10-12 kW, utan mer än frostfritt i källaren.Istället för att borra mer skulle jag nog överväga en bra luftvärmepump i "stora rummet" nere som får avlasta bergvärmen, och bara köpa en ny värmepump som passar det borrhål som finns idag.
Jag tror att du har en Greenline E9 Det händer ibland att fackmän dömer ut kompressorn fast det egentligen är något elfel. De vill sälja nytt och missar den egentliga felorsaken...
Det finns nog ingen som borrar djupare, de vågar inte då det finns risk de kör fast borrkronan.
I min närhet så är har de senaste två borrningarna gått ned till 220 meter enligt SGU.
Okej, tack ska kolla upp den manualen som verkar finnas här --> https://b5-web-product-data-service.azurewebsites.net/pdf/sv/7748000377950.pdf Jag misstänker starkt så, frågan är vem man ska ta in för att felsöka när fackman gett sin dom Ska ta en titta själv först och se hur långt man kommer.