Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar.
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt
»
Thermia
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Thermia Villa 75 går bara på tillsats
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Thermia Villa 75 går bara på tillsats (läst 1463 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Dennis Jans
Gäst
Dennis Jans
«
skrivet:
26 oktober 2020, 21:34:05 »
Citera
Jag har en Thermia Villa 75 i stugan. Jag har ej varit här sedan i påsk. För ca 3 månader sedan ringde grannen som märkt att utebelysningen ej funkade, killade fasproppar etc. Det bollade net till något i elskåpet vid vägen där närleverantören kom och åtgärdade något med ena fasen. Grannen kollade VP och motorskyddet hade löst. Omstart så hade den gått igen. Nu 3 mån efter kommer vi upp och det är utetemp inomhus. Tände kaminen, slog av och på huvudbrytaren till VP, och satte den i värmde upp varmvatten för att sedan värma upp radiatorkretsen... Det vart en kall natt då huset är stort, ca 210m2, men imorse var det uppe i 17grader, så jag provade att slå på auto läget. Kompressorn gick igång och har väl gått under hela dagen. Nu på kvällen, inget varmvatten, kalla radiatorer. Kollar pumpen, inget larm, men heller ingen tillvärkning av värme, vare sig VV eller radiatorvärme. Varken kompressor eller tillsats går, endast radiator cirkpumpen som snurrar... Slår jag på endast tillsats, börjar den genast värma vattnet....
Alla tips mottages...
Loggat
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 29875
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
SV: Thermia Villa 75 går bara på tillsats
«
Svar #1 skrivet:
27 oktober 2020, 13:42:54 »
Citera
Låter som att det fattas en fas in på värmepumpen, hade du kollat alla säkringar?
Har du möjlighet att mäta spänningen in på alla 3 faser?
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
Dennis Jans
Gäst
Dennis Jans
«
Svar #2 skrivet:
27 oktober 2020, 18:16:22 »
Citera
Uppdatering efter dagens meck. Jag har mätt och har ström fram på alla tre faser. Kopplade förbi mjukstarten och då gick kompressorn igång. Kopplade tillbaka mjukstarten och i test menyn kan jag starta kompressorn och brinepumpen, detta funkar.
Men symptomen kvarstår. Ställer jag pumpen i drift VÄRMEPUMP, tömmer allt kallvatten i diskhon, tempgivaren går ner och vid start VV beredning tänds VV lampan på fronten, efter någon minut tänds brinepumpslampan på fronten och brinepumpen går igång, men har väntat i ca en timma nu och kompressor går inte igång och inget varmvatten prosuceras. Ökade till 30grader på rumsinställningen, efter ca en timma ingen kompressorstart. Ändrar jag till drift "AUTO" händer precis som ovan dvs ingenting. Jag tycker den borde gå på elpatron då?
Ändrar tillbaka till driftläge "TILLSATS" och genast börjar elpatron tkllverka VV samt värma framledningen...
Vad göra? Kan det vara någon inställning?
Loggat
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 29875
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #3 skrivet:
27 oktober 2020, 20:34:47 »
Citera
Det låter som att styrningen inte vill vara med riktigt.
Det första att kolla av är att returledning visar rätt temp, visar den knasvärde så spärras kompressorn.
Kolla även om det tänds en liten fyrkant (driftpressostaten) på displayen?
Är det inte detta så är det troligen fel på styrkortet, elektrolytkondensatorerna på Thermia kan ibland ge upp, man kan se det på att de svullnar upp?
Är man händig med lödpennan så kan man byta dessa.
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
Dennis Jans
Gäst
Dennis Jans
«
Svar #4 skrivet:
27 oktober 2020, 20:55:58 »
Citera
Returtempen verkar ok / rimmlig, har inte sett någon fyrkant i displayen dock...
Gällande styrningen tänker jag att det verkar konstigt att jag kan starta kompressorn via test menyn, så där ger den styrsignal till mjukstarten...
Men vart köper man ett styrkort?
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 10195
Karma +4/-2
Kön:
Josth
«
Svar #5 skrivet:
28 oktober 2020, 08:14:58 »
Citera
Ser det ut som det här kretskortet?
https://www.eldkraft.se/produkt/Kretskort_086U2716_Thermia_classic_75
Annars kanske Eldkraft eventuellt få fram fler kretskort för Thermia. Kostar ju en del och förmodligen ingen returrätt så man bör ha uteslutet andra fel först.
Loggat
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.
BergAdde
Expert på värmepump
Antal inlägg: 256
Karma +0/-0
BergAdde
«
Svar #6 skrivet:
28 oktober 2020, 13:32:23 »
Citera
Är ganska säker på att lampan till cirkulationspumpen inte är till brine utan till radiatorpumpen.
Jag tycker du ska kolla inställningarna på inställning 2.
Håll in samtliga 3 knappar samtidigt tills inställningarna visar. Här kan man se värmestopp , vv stopp, legionella osv.
Kolla där.
Men som jag sa. jag tror inte att lampan för cp är brine utan till radiatorn och den lampan ska alltid vara tänd.
Kollar upp detta när jag kommer hem.
«
Senast ändrad: 28 oktober 2020, 13:34:02 av BergAdde
»
Loggat
zipp00
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 31
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
zipp00
«
Svar #7 skrivet:
11 november 2020, 05:16:21 »
Citera
kan vara driftpressostaten till kompressorn som inte funkar riktigt som den ska.......
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar.
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt
»
Thermia
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1261
dolda: 0
användare: 13
Användare online
:
berkan
RobertG
Peter12345
TS Comfort AB
tipo874
Howlin
Goaat
Hastings
lucky_one
hakan510
Nocoll1948
alvinpalv
uecjs
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info