0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Fråga nr 2: Det står att det ska vara minst 19 mm isolerade aluPEX, men nu har jag googlat ett bra tag och LK har t.ex. bara med 10mm isolering. Var hittar jag dessa mystiska 19mm isolerade alupex rören?
Det är väl själva röret som ska vara minst 19 mm, inte isoleringen?
Poängen med heldragen ledning är inga osynliga skarvar som läcker i grunden etc. Så när du gör din första skarv i pannrummet så sätter du kranen där.Köp oisolerad, ej rörirör alupex, isolera med en vald separat köpt isolering.Sätt avluftaren nära 90-gradaren som är påväg ner. Dvs i den sista böjen som har medflöde. Det räcker med en luftare för flödet putter bort bubblorna dit lyftkraften gör att de inte kan ta sig ner med flödet.En luftare på båda rören. Pga flödesriktning blir det på var sin sida. Placeringen är inte hela världen.Köp avsedd luftare, inte kulventil.Avtappning sätter du vid utedelens första skarv. Den som är med råge utomhus.Övre röret vid värmepumpen bör ha en luftare, troligen bipackat på ett flexrör.
Tack för svaret! Ska man köra automatiska avluftare eller manuella? Det är inte ett direkt vattentåligt utrymme som rören passerar och avluftarna kommer sitta i, så manuella känns säkrast?Vilken typ av avtappning ska det vara och den ska sitta utomhus alltså? En avtappning på varje ledning antar jag?Vad menade du med "Övre röret vid värmepumpen bör ha en luftare, troligen bipackat på ett flexrör."? Ber om ursäkt, jag kan inte detta ännu men lär mig fort, jag ska ändå bara ha kunskap för att kunna kontrollera riktigheten i jobbet som rörisen ska göra..