Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Svenska apotek med tillstånd
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Installationsfunderingar AirX luft/vatten  (läst 1366 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rokj

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Värmepump eller värmepumpar?
Installationsfunderingar AirX luft/vatten
« skrivet: 24 oktober 2020, 08:34:51 »
Hej, jag är väldigt novis här så ursäkta om frågorna blir väldigt basic, men jag vill ha full koll på hur det ska göras så jag kan kontrollera. Det är inte en Split så inget köldmedium i rören.

När jag läser installationsanvisningarna står det:
"Dra obrutet AluPEX-rör hela vägen från värmepump till värmepumps-modul."
Samtidigt som det står på samma sida:
"Montera avtappningskranar så att både in- och utgå-ende rör till värmepumpen kan tömmas på vatten vid längre stillestånd, då frysrisk föreligger."
Är jag knäpp eller är det en motsägelse?

Fråga nr 2: Det står att det ska vara minst 19 mm isolerade aluPEX, men nu har jag googlat ett bra tag och LK har t.ex. bara med 10mm isolering. Var hittar jag dessa mystiska 19mm isolerade alupex rören?

Fråga nr 3: Läste nånstans att det är bra att sätta luftningsventiler (vanlig kulventil) på den högsta punkten på rören för att kunna lufta bättre. Men detta strider väl också mot att det ska vara obrutna ledningar? Våra rör kommer ledas upp i takethöjd från utedelen och ner i innedelen, så det finns möjlighet och logik att ha luftning där tycker jag, eller har någon en annan åsikt? Ska luftningen vara på båda ställen i övre lägena?
« Senast ändrad: 24 oktober 2020, 09:29:52 av rokj »

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 2047
SV: Installationsfunderingar AirX luft/vatten
« Svar #1 skrivet: 24 oktober 2020, 11:18:16 »
Poängen med heldragen ledning är inga osynliga skarvar som läcker i grunden etc. Så när du gör din första skarv i pannrummet så sätter du kranen där.
Köp oisolerad, ej rörirör alupex, isolera med en vald separat köpt isolering.
Sätt avluftaren nära 90-gradaren som är påväg ner. Dvs i den sista böjen som har medflöde. Det räcker med en luftare för flödet putter bort bubblorna dit lyftkraften gör att de inte kan ta sig ner med flödet.
En luftare på båda rören. Pga flödesriktning blir det på var sin sida. Placeringen är inte hela världen.
Köp avsedd luftare, inte kulventil.

Avtappning sätter du vid utedelens första skarv. Den som är med råge utomhus.
Övre röret vid värmepumpen bör ha en luftare, troligen bipackat på ett flexrör.
« Senast ändrad: 24 oktober 2020, 11:21:12 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13164
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Installationsfunderingar AirX luft/vatten
« Svar #2 skrivet: 24 oktober 2020, 21:40:26 »
Fråga nr 2: Det står att det ska vara minst 19 mm isolerade aluPEX, men nu har jag googlat ett bra tag och LK har t.ex. bara med 10mm isolering. Var hittar jag dessa mystiska 19mm isolerade alupex rören?

Det är väl själva röret som ska vara minst 19 mm, inte isoleringen?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad rokj

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Installationsfunderingar AirX luft/vatten
« Svar #3 skrivet: 24 oktober 2020, 21:56:47 »
Det är väl själva röret som ska vara minst 19 mm, inte isoleringen?
Nej det står "Använd minst 19mm isolering för rörledningar, anslutningar och kopplingar utomhus" och sedan 12mm för inomhus. Jag har mailat LK till att börja med med frågan om de har dessa i sitt sortiment, får gå igenom tillverkare tills det nappar!
« Senast ändrad: 25 oktober 2020, 22:25:53 av rokj »

Utloggad rokj

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Installationsfunderingar AirX luft/vatten
« Svar #4 skrivet: 25 oktober 2020, 22:32:49 »
Poängen med heldragen ledning är inga osynliga skarvar som läcker i grunden etc. Så när du gör din första skarv i pannrummet så sätter du kranen där.
Köp oisolerad, ej rörirör alupex, isolera med en vald separat köpt isolering.
Sätt avluftaren nära 90-gradaren som är påväg ner. Dvs i den sista böjen som har medflöde. Det räcker med en luftare för flödet putter bort bubblorna dit lyftkraften gör att de inte kan ta sig ner med flödet.
En luftare på båda rören. Pga flödesriktning blir det på var sin sida. Placeringen är inte hela världen.
Köp avsedd luftare, inte kulventil.

Avtappning sätter du vid utedelens första skarv. Den som är med råge utomhus.
Övre röret vid värmepumpen bör ha en luftare, troligen bipackat på ett flexrör.
Tack för svaret!
Ska man köra automatiska avluftare eller manuella? Det är inte ett direkt vattentåligt utrymme som rören passerar och avluftarna kommer sitta i, så manuella känns säkrast?
Vilken typ av avtappning ska det vara och den ska sitta utomhus alltså? En avtappning på varje ledning antar jag?
Vad menade du med "Övre röret vid värmepumpen bör ha en luftare, troligen bipackat på ett flexrör."? Ber om ursäkt, jag kan inte detta ännu men lär mig fort, jag ska ändå bara ha kunskap för att kunna kontrollera riktigheten i jobbet som rörisen ska göra..

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 2047
SV: Installationsfunderingar AirX luft/vatten
« Svar #5 skrivet: 26 oktober 2020, 07:33:29 »
Tack för svaret!
Ska man köra automatiska avluftare eller manuella? Det är inte ett direkt vattentåligt utrymme som rören passerar och avluftarna kommer sitta i, så manuella känns säkrast?
Vilken typ av avtappning ska det vara och den ska sitta utomhus alltså? En avtappning på varje ledning antar jag?
Vad menade du med "Övre röret vid värmepumpen bör ha en luftare, troligen bipackat på ett flexrör."? Ber om ursäkt, jag kan inte detta ännu men lär mig fort, jag ska ändå bara ha kunskap för att kunna kontrollera riktigheten i jobbet som rörisen ska göra..
Jag tycker manuella avluftare.

Avtappningen beror lite på hur huset ser ut. Har du källare under mark där innedelen står och värmepumpen står ovan mark så räcker det med intern avtappning i pannan.
Är det 1-plan, platt tomt och krypgrund så blir det sannolikt lägsta punkten bakom värmepumpen. Det räcker med en avtappning ute eftersom vätskan från övre röret rinner till det nedre genom värmeväxlaren och kan tappas av där.
Det viktigaste är att man kan få ut vattnet ur utedelen utan bekymmer vid långa strömavbrott när frysrisk råder.

Flexrör är stålomspunnen gummislang, har bifogat en bild på Nibes variant. De gör att vibrationerna från utedelen inte leds in i huset.
Jag ser inget om detta i manualen jag fått tag i.
Men på det övre sitter en luftare på den övre slangen enligt min bild, det är bra om en sån finns.

Skulle du inte få flexrör, kör anläggningen och se om du hör vibrationer. Finns inga vibrationer så är det inget bekymmer. Känns som plaströr borde vara så mycket bättre på inte förmedla vibrationer än metallrör. Jag har inte prövat skillnaden.
« Senast ändrad: 26 oktober 2020, 19:30:41 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13164
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Installationsfunderingar AirX luft/vatten
« Svar #6 skrivet: 26 oktober 2020, 10:08:12 »
Jag satte vanliga minikulventiler på högpunkterna när jag drog rören mellan inne- och utedelen. Det är ju vanligtvis inte där luften samlas om dom ingår via vinden till pannrumet, så får man bara ut luften vid driftsättningen så kommer man förmodligen inte att behöva röra dom igen.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Svenska apotek med tillstånd
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?