Hejsan,
Är sedan i somras ägare till ett 2-plans kedjehus i trä från -74 på ca 150 kvm i Linköping. I dagsläget har vi elraddar (ganska gamla sådana med ett par undantag...) samt en braskamin centralt placerad på bottenvåningen (tillgång till nästan gratis ved...). Trots daglig eldning i braskaminen så hade vi en elräkning på dryga 3000 för januari! Och då har vi en innertemp på ca 18-19 på bv samt ca 20-21 på öv. Jämför man med en månad då elementen inte behövs så ligger den räkningen på ca 800-900 kr. Bv är på ca 100 kvm och öv på ca 50 kvm. 2-glasfönster i hela huset samt normalisolerat (för en 70-tals kåk...). Fönstren är vid relativt god häsla och jag kan inte känna nämnvärt mycket drag från något. Planlösningen får anses vara öppen både uppe och nere. Jag och sambon har sagt att installation av VP inte gärna får kosta mycket mer än 20000. Nu till mina frågor:
1. Vilken effekt på pumpen utifrån våra förutsättningar?
2. Sambon är känslig för ljud så tyst innerdel är ett krav. Märke?
3. Har hört att det ska vara bra att ha braskamin och VP eftersom VP'n hjälprer till att flytta runt värmen från braskaminen bättre. Stämmer det?
4. Grannen påstår att installation av VP är bortkastad så länge man inte satt in 3-glas fönster. Har han rätt?
Har läst en del på forumet, men vill gärna ha åsikter om våra specifika förhållanden.
Tack på förhand!
//P