0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag gissar att mjukstarten är paj.Då bryter den inte spänningen som den ska utan kör på, utan att brinepumpen går vilket orsakar LP.Låter som du måste öppna grejerna och ta loss kablarna från mjukstarten för att kunna köra den på tillsats.
Värmebärarpumpen går hela tiden.KB-pumpen går bara när kompressorn normalt ska gå.Att den mullrar till tyder på att den får spänning på 2 faser, då låter den bluddrigt.Det du enkelt annars kan göra (kom jag på) är att trycka på testknappen på motorskyddet, så bryts all spänning till kompressorn.Dock kan denna återställas automatiskt om du stänger av/på värmepumpen?
Du menar att kompressorn får spänning på 2 faser men borde få på 3? vad beror detta i så fall på?
Mjukstarten bryter på 2 faser.När den startar kompressorn (och är frisk) så ökas spänningen på dessa 2 faser under en kort tid så att kompressorn inte ska starta med ett ryck utan lite mer mjukt.Om den pajar så kan den typ släppa genom spänning på ena fasen fast den inte ska.Detta har inget med ingående spänning till värmepumpen att göra utan är helt och hållet ett internt fel.
Prova och mät ingående spänning in till pumpen med, så att alla faser har full spämning. Jag hade liknande på min villa classic, och då hade det blivit varmgång i brytaren som sitter på väggen, så ena fasen hade bara ca 200v istället för 400. Jag mätte på plinten där Strömvallen går in i pumpen.Det lät riktigt illa om kompressorn så jag trodde den var körd, men det löste sig ju bra efter brytarbyte.