Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Var börja? Bytt från fjärr- till bergvärme.  (läst 959 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sweoil

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Var börja? Bytt från fjärr- till bergvärme.
« skrivet: 15 oktober 2020, 20:23:12 »
Hej!

Efter att ha haft ett hus med bergvärme köpte vi nytt hus med fjärrvärme. Efter något år med nya huset ledsnade vi på att betala dyra räkningar till Umeå energi, så vi borrade bergvärme.

220m aktivt borrhål med en NIBE F1245 8kW.

Huset är på 71m² övervåning med 71m² källare (vattenradiatorer) samt 43m² garage med vattenburen fläktkonvektor.

Inställningar:
Kurva 9
För att undvika bastu på övervåningen är samtliga radiatorer inställda på ca termostat 3/5. (Målsättningen är termostaten fullt öppna)
Det sorlar och låter högt i radiatorerna på övervåningen. För högt flöde?
Delta T är ca 5.5 till 6 grader vilket är i underkant (med "pump speed heating medium" på 75%).


Problemet:
Med kurva 9 och alla radiatorer på öppna termostat är det på gränsen till kallt i källaren, men total bastu (läs 27 grader eller så) på övervåningen. Så jag kan inte sänka kurvan då det kommer bli rått i källaren.
Vart ska jag börja, och hur ska jag få en behaglig innertemperatur både i källaren och på övervåningen?

Supertacksam för all input! ♥️


Nu! NIBE 1245-8. 2-rörssystem. Markplan med källare, 71+71m². 43m² garage med vattenburen fläktkonvektor.

Förut:VP: Nibe 1235-8 [6.97kW]
Enrörssystem med 4 slingor (övervåning, bottenplan x2, garage)
Hus: 159kvm i två plan

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29866
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Var börja? Bytt från fjärr- till bergvärme.
« Svar #1 skrivet: 15 oktober 2020, 20:42:19 »
Är alla radiatorer luftade?
Är det ett eller tvårörsystem?
Hur ser ventilen under termostaten ut?
Det du behöver göra är att strypa ner flödena på övervåningen så att värmeavgivningen minskar där.
Man kan även kolla om det finns möjlighet att öppna lite på flödet i källaren?
Jag kör min pump på autoläget vilket är OK i mitt fritidshus, men det funkar säkert också med ett fast läge.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad sweoil

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Var börja? Bytt från fjärr- till bergvärme.
« Svar #2 skrivet: 15 oktober 2020, 22:24:25 »
Luftat, 2-rörs system, ingen inställningsmöjlighet i källaren. Bild på ventil bifogat.
Nu! NIBE 1245-8. 2-rörssystem. Markplan med källare, 71+71m². 43m² garage med vattenburen fläktkonvektor.

Förut:VP: Nibe 1235-8 [6.97kW]
Enrörssystem med 4 slingor (övervåning, bottenplan x2, garage)
Hus: 159kvm i två plan

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29866
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Var börja? Bytt från fjärr- till bergvärme.
« Svar #3 skrivet: 15 oktober 2020, 22:28:41 »
Då får du reglera på returventilen, lossa locket, dra in skruven till botten och öppna ett par varv.
Det är smart att anteckna nånstans hur många varv man öppnat returen, börja med typ 2 varv på radiatorerna där det är som varmast.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Valiant

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 695
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Var börja? Bytt från fjärr- till bergvärme.
« Svar #4 skrivet: 16 oktober 2020, 09:37:18 »
Om det är så stor skillnad mellan övervåning och källare hade jag satsat på fler, eller större element i källaren. Du har helt enkelt för liten yta på element i källaren. Om du har ont om utrymme finns exempelvis element med 3 "lager". Att byta element är inte speciellt dyrt eller krångligt.
För övrigt håller jag med föregående skribent.

Utloggad Valiant

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 695
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Var börja? Bytt från fjärr- till bergvärme.
« Svar #5 skrivet: 17 oktober 2020, 09:37:36 »
Vill återkomma till mitt elementtips. Att ha många element var viktigt förr då värmepumparna hade en max temperatur ut på 53 grader och retur max 49 grader.
Men faktum kvarstår, det måste vara ungefär rätt storlek på element i förhållande till rummen i hela huset, d.v.s. element med max öppnade termostater skall åstadkomma ungefär samma temperatur i samtliga rum, inklusive uppvärmd källare. Har man kallare rum så kompletteras detta med effektivare element. Har man enstaka varmare rum, kan detta fixas med elementtermostat.



Utloggad sweoil

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Var börja? Bytt från fjärr- till bergvärme.
« Svar #6 skrivet: 17 oktober 2020, 13:33:01 »
...element med max öppnade termostater skall åstadkomma ungefär samma temperatur i samtliga rum, inklusive uppvärmd källare.
För att uppnå detta måste jag strypa hårt på returen på typ alla radiatorer på övervåningen.

Det hade såklart varit bättre att sätta in fler raddar i källaren.
Där finns endast 3 radiatorer, till skillnad från 9 st på övervåningen 😬. Men att dra nya rör och typ minst 3-4 extra radiatorer känns inte billigt. Kommer måste leja allt isf.
Nu! NIBE 1245-8. 2-rörssystem. Markplan med källare, 71+71m². 43m² garage med vattenburen fläktkonvektor.

Förut:VP: Nibe 1235-8 [6.97kW]
Enrörssystem med 4 slingor (övervåning, bottenplan x2, garage)
Hus: 159kvm i två plan

Utloggad Valiant

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 695
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Var börja? Bytt från fjärr- till bergvärme.
« Svar #7 skrivet: 17 oktober 2020, 15:37:47 »
Är inte jättedyrt, dubbel radiator med termostat och div delar ligger på ca 2000kr/st. Rör mellan element tillkommer. I en källare kan man förmodligen ha utanpåliggande rör på vägg utan att vara jätte-estetisk.
Gissningsvis klarar det sig på ca 5000kr/ element inklusive arbete. Det finns rörmokare här på forumet, som kan rätta mig om jag har fel. 
Sedan är det viktigt att kolla flödet i varje element om något behöver strypas, gäller även såsom det är för dig idag. Själv kollar jag när värmen dragit igång och jämför med handen att överdelen blir ljummen och att det verkligen hinner bli svalare till nederkanten, så lika som möjligt på samtliga element. Risken är att vattnet rusar igenom ett enstaka element utan att hinna svalna på vägen. Då måste det strypas.
Jag har en liknande situation som du med gammalt hus med grova rör blandat med nytt. Bottenvåning, fritt blås utan elementtermostater och samma i princip  även i källaren. Men på ovanvåningen med sovrum låter jag termostater strypa så att det blir behagligt i exempelvis sovrum. Nibepumpens termostat jobbar centralt på bottenvåning.
I  mitt gamla hus fungerar detta mycket bra och temperaturen diffar mindre än 0,5 grader i hela huset.
Sedan kan jag tycka, med stöd i manualens rekommendationer för olika delar av Sverige, att kurva 9 låter lågt för ett vattenburet elementsystem i gammalt hus. Själv har jag kurva 11 i Skåne. Vet du exakt vilken värmebärartemperatur du behöver vid exempelvis 0 grader, för att det skall vara behagligt på bottenvåningen. Det är inte så att du kör kurva 9 och rumstermostaten drar upp värmebärartempen?

Utloggad Valiant

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 695
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Var börja? Bytt från fjärr- till bergvärme.
« Svar #8 skrivet: 17 oktober 2020, 16:49:16 »
Ursäkta, tänkte fel. Kurva 9 anses vara rätt för Umeå

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!