0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Okej tack för svar, trodde kompressorn gick alltid och gav det den gav sen spetsade med tex 1 kw patron de tider jag behöver över säg 60 grader.
Hej, jag är en av de som har problem med ctc ecoheat 408. Det verkar som att det inte enbart är hög framledningstemo som ställer till det utan snarare för hög diff mellan FL och retur och hur styrsystemet då beter sig. Det jag sett är att när differensen är större än 7-8 grader räcker inte styrsystemets marginal. Tanken hålls 5 grader varmare än begärd FL. När begärd FL inte uppnås öppnas (med valbar fördröjning) shunten till den övre delen av tanken för att kompensera detta. Detta leder i sin tur ofta till att elptronerns används istället för VP.Jag har ett system med knepiga förutsättningar med en golvvärmekrets och en ursprunglig radiatorkrets. När returerna kombineras blir den ju betydligt lägre än om jag tex bara hade haft radiatorer, och detta verkar ecoheat-konceptet hantera dåligt.Det hade varit bättre om den ökade marginalen i nedre tanken innan den öppnar shunten för så fort jag aktiverar extra VV är problemen borta. I mitt system behövs sällan 50 grader så jag vet inte om det finns någon sådan begränsning. Övre tanken värms ganska snabbt till 65 grader.Grannen med nästan likadant hus utan golvvärme har vad jag vet inga liknande problem.Hade nog köpt en annan pump idag men samtidigt är jag inte säker på att mitt radiatorsystem är helt perfekt och jag hade kanske hade värre problem. Just nu laborerar jag med workarounds men det hade ju varit skönt att slippa.Vad det gäller VV så klarar den inte störttappning så bra. Ska man fylla ett badkar kan man låta det ta lite tid så sjunker inte temperaturen så mycket. Anpassar man sig så upplever jag inte det som ett jätteproblem.
Tycker du är i en jobbig sists.Det borde inte ha någon betydelse att du blandat golv och radiatorer. Om den inte kör startar upp nedre skiktningen efter startvärde på radiatorerna så börjar man ju undra. Har den tre tempgivare eller fler i tanken?Jag kom på en sak, teorin baseras på en fallgrop i programmering.Stäng ner golvvärmen (bara i mjukvaran) och låt den tro att den bara kör radiatorer från bivalenta shunten. Jag antar att golvvärmens shunt sitter efter den bivalenta shunten. Justera golvvärmens shunt manuellt vid behov och använd ställdon + termostater.Teorin är att den värmer den nedre skiktningen efter krets 2's framledning. Inte att den startar efter valfri krets nuvarande högsta börvärde vs topp av nedre skiktning.Hur funkar det annars när du kör i det kl12-blockerade läget? Om man helt blir av med elpatron för uppvärmning och står ut med frysa de kallaste dagarna, fungerar det annars eller startar inte värmepumpen normalt i övrigt?