0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
du har då 11.000 kubik luft om det hade varit normal takhöjd och isolerad platta kan man räkna 30w per kubik detta ger 330kWdu får lägga till för takhöjden och om plattan är oisolerad samt för de gånger du vill höja tempen från 10 till16C.för att täcka ytan kan du fördela 330kW på 20 st pumpar om 16kW stden investeringen kommer kosta många nollor mycket go-cart åkande måste det bli...en varmluftspanna för pellets eller flis känns mer realistiskt
OM man räknar med ett effektbehov på 70 W/m2 i en vanlig villa med motsvarande dåliga isolering (2.5 meter takhöjd).Det skulle i så fall bli 28W/m3 i ditt fall.Eller 308 kW effektbehov.Då du bara ska ha 13 grader så kan vi dra av ca 20%, alltså hamnar vi på 246 kW effektbehov vid DUT. (Jag har räknat med -20 grader DUT)De största luftvärmepumparna med rimliga priser ger ca 5 kW vid -20 grader ute (Mitsubishi Electric Hero storlek 50)Du skulle behöva 50 stycken av den modellen, och de kostar väl ca 25 000 kr/styck inkl montering.COP som sämst ligger på drygt 2.0, du får alltså ett effektbehov på ca 100 kW, och en kostnad på 100 kr/timme om elen kostar 1 kr/kwh.Totalt ca 1 250 000 kr i investering + de fasta avgifterna för el abonnemanget.Oavsett vad du väljer kommer det att bli enorma kostnader för att installera värme i den lokalen.Som jag ser det borde det vara hart när omöjligt att få lönsamhet i den verksamheten vintertid, men vad vet jag. Kanske 10 luftvärmepumpar för 250 000 kr och en köldgräns som ni får prova er fram till?Ni kanske kan sälja aktiviteten ned till en utetemp på ca - 5 grader?
Men om vi antar att fastigheten är 65x30 meter så blir klimatskalet 5 000 m². Om vi tror väggarna har ett med U-värde på 1,2 W/m²*K (som ett sämre fönster) och tak och golv 0,35 W/m²*K ger det ett effektbehov på 95,6 kW vid 26° skillnad ute/inne.Det totala effektbehovet är helt beroende på vilken ventilationslösning du kommer att ha, och vilket flöde som krävs. Att bilarna går på el, skapar ingen befrielse från ventilation.Vad är det för belysning. Hur många kW? Vilken temperatur blir det om det lyser dygnet runt?
Jag kan lite om dieselkanoner, vad de ger för gaser och sånt i lokalen, men visst låter det som en möjlig lösning.Att sätta in pellets och aerotemprar kan vara en lösning också, men då kostar ju aerotemprarna med den typen av uteffekt som krävs troligen rätt mycket också.Du skulle ju kunna ta in en offert på det också?Kanske kan du hitta ett gäng begagnade aerotempers, och någon rejäl begagnad pelletspanna.