0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ja man skruvar bort mässingslocket och därunder ska motoraxeln synas. Kan komma lite värmevatten så en stor trasa är bra att ha. Men om pumpen alltid startar när man brutit strömmen och slår på igen funderar man om något styrrelä till cirkulationspumpen är dåligt?
Känner du inte någon som tycker om att hobbylöda? Någon som bygger drönare eller gammal bilmeck kan vara sidospår. Relämodulerna brukar vara möjliga att beställa för +- 100 kr.Jag tycker det känns som det är allmänt mycket skit i vattnet. Känns som vattnet är lite aggressivt också. Testa byt vatten efter pumpen har gått ett tag.
Hobbylöda gillar jag att göra själv. Problemet är att jag hade behövt en instruktion for dummies för att det ska bli genomförbart inom rimlig tid. Alltså någon som vet vilket relä som går till cirkulationspumpen och någon form av typkod så att jag kan beställa ett relä. På youtube kan jag lära mig hur jag byter växellåda på bilen, men inte hur jag lagar en elpanna. Var nog en del skit i vattnet, systemet spolades igenom i samband med byte av flexslangar för fyra år sedan. Tänker att nytt vatten resulterar i mer syre och mer skit. Läste någonstans att det tidigare installerats flexslangar till värmepumpar som läckt syre(alltså ej helt lufttäta??) och därför satt igen, vet ej om det kan vara en rimlig förklaring i mitt fall. Tack för visat intresse!
När jag skrev detta kom jag på vad du ska göra. Koppla loss cirkulationspumpskabeln från värmepumpens matning och isolera eller ta bort kabeln vid reläkortet. Montera en lagom lång förlängningssladd i kopplingsboxen på cirkulationspumpen istället och plugga in i vägguttag, klart!