0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej!Jag har en Ecodan SW100 split, alltså gas mellan ute och inne delen. Installerad förra året.Jag vet inte om jag räknar fel. Men jag har strypt in radiatorerna och justerat kurvan så det är en jämn värme i huset. Men jag blir inte klok på hur många start och stop.I menyn info, slår jag in kod 003. Då räknar jag: 7 okt: Starter 124 (x100 12400)14 okt: Starter 133 (x100 13300)13300 - 12400 = 128,5 / 7Som jag förstod det så ska man multiplicera med 100. Då får jag det till 128 starter per dygn mellan 7 oktober och 14 oktober.Räknar jag fel eller har jag 128 starter per dygn? Det låter ju galet mycket i så fall.Väldigt tacksam om någon kan ge mig råd här.Det finns en timer funktion, har inte riktigt förstått hur den fungerar. Men ska jag låta den gå på timer istället, kanske start varannan timme? Jag har ställt in den så den kontrollerar temperaturen varje timme för att få färre start och stop.Tack!
Jag förmodar av din beskrivning att du kör VP på "kurvstyrning" och inte "rumsuppvärmning" dvs med rumstemp.givare.Det är nog normalt med 5-6 stopp per timme i detta driftläge. Du får många start/stopp men jämn framl.temp. Manualen rek. detta driftläge vår och höst istället för rumsuppv. läget. Många start/stopp blir det då maskinens mineffekt är ganska hög (3,4 kW) i förhållande till husets effektbehov. Kanske liten vattenvolym i rad.kretsen?I detta driftläge fungerar inte H/P termo skillnad inställningen.Om du kör med en rumsgivare och i läget "rumsuppvärmning" så fungerar dessa inställningar vilket då innebär färre start/stopp men ojämn framl.temp. den kommer att variera 14 gr med din inställning.Jag kör så, det blir lite längre drifttider och längre stopptider MEN tyvärr mycket knäppande i radiatorerna. Bättre COP tycks det också bli.Hoppas att någon kan komma med bättre förslag för en optimal drift
Köp den trådlösa innegivaren så reglerar värmepumpen mera exakt och tar bort en del start /stopp.
Tänk på att det förmodligen blir två extra starter för varje avfrostningscykel. När vädret är sådant att den måste avfrosta ofta, så går det inte att undvika att det blir 50-100 extra starter per dygn bara av den anledningen.Egentligen behöver man inte oroa sig så mycket för täta starter, en "varmstart" där kompressorn inte ens har stått stilla en timme, den är fortfarande varm, det finns kvar oljefilm på alla friktionsytor osv, sliter inte nämnvärt på den. I synnerhet inte på en modern inverterstyrd värmepump som dessutom mjukstartar kompressorn varje gång.Det finns ju kylskåp som har gått i 50 år med flera kompressorstarter i timmen och där kompressorn fortfarande sköter sig klanderfritt!